Samma regler för analogt som digitalt

Kulturskaparna hade seminarium om upphovsrätt i Almedalen. Jag fastnade särskilt för den här meningen:

”Enligt Christer Nylander kommer allt som kan digitaliseras att digitaliseras och då är det viktigt att reglerna är lika för det som är analogt och det som är digitalt. ”

Jag kan inte annat än hålla med. Jag har en liten lista med förändringar jag som konsument skulle vilja se:

* Sluta sälj digitala böcker som ”licenser”.
* Gör så att det går att sälja digitala böcker vidare.
* Gör så att det alltid går att låna ut digitala böcker till andra.
* Gör så att det kostar lika mycket för biblioteken att låna ut digitala böcker som det kostar dem att låna ut analoga.

* Sluta att låsa in tv-inspelningar på digitala tv-boxar. Jag vill inte behöva radera när hårddisken är full, eller bli av med filmer när jag byter box.

 

Hojta när det här är klart.

 

 

Kommentarer inaktiverade.

