South by Southwest, SXSW 2012 del 2

En stor skillnad mot SXSW 2010 var att det mobila nätet nu är något helt självklart och att fokuset skiftar från nätet på datorer till nätet i smartphones och tablets/ipads/slates/whatnot. Vilket kan låta som en självklarhet, men definitivt inte var det 2010, precis innan ipad:en släpptes.

Ladda din mobil i låsbart skåp

Ladda din mobil i låsbart skåp

I år var det mer fokus på innehåll än teknik, förutom möjligen seminariet ”The Mind & Consciousness As an Interface”, som handlade om hur långt tekniken kommit för att styra verkligheten med hjärnan. Här är ett exempel:

Vem vill inte kunna vifta på öronen på riktigt? Ett annat exempel på det från årets festival var cykeln man växlar med tankekraft (mer här).

Bortsett från den sci-fiutvikningen, som bjöd på bilder på uppsågad skalle klockan halv tio på morgonen, yum, så handlade åtminstone mitt festivalbesök väldigt lite om teknik.

Det är rätt tydligt att det sociala nätet nu har mognat och att fokuset mer börjar hamna på vad allt ska vara bra för. För tre år sedan fanns det inte så mycket kunskap om varför man skulle vilja ”checka-in” överallt, det vara bara coolt att man kunde. Nu räcker det inte längre.

Yay! Ett cykelställ!

Man kan jämföra lite med hur nätet, eller synen på nätet, var 1998 och hur den sedan var 2001. Innan bubblan räckte det med att finnas på nätet så var allt tipp-topp, när bubblan sprack hade folk lärt sig att man måste ha ett syfte också.

Där någonstans tog SXSW sin avstamp, åtminstone i de seminarier jag hamnade på. Det känns rätt skönt faktiskt, att hela den mobila revolutionen tillsammans med den sociala webben  nu går in i en mer mogen fas, där man kanske slipper överdrivet halleluja-ropande, men kanske också de moralpaniska utbrotten som fortfarande syns här och där när den sociala webben nämns.

Ett exempel på ”lärdomar vi gjort och nu blickar vi framåt”-tänk var Grindr-skaparen Joel Simkhai som i seminariet What’s ‘The Next Big Thing’ in Social Networking? berättade hur man gör för lyckas, typ. Han menade bland annat att de dolda minoriteterna har stor hjälp av sociala tjänster:

Han pekade på ett antal framgångsfaktorer, det intressantaste kanske var att det inte direkt var några nyheter. Utgå från ett problem – i hans fall var det ”hur hittar jag andra som är homosexuella?” och se om du kan lösa det bättre än någon annan. Inga konstigheter.

Han menade att det finns fyra ingredienser som krävs för en ny tjänst: Unikt innehåll, regelbundna användare, enkelhet och kritisk massa. Det sista handlar om att det finns en brytpunkt i mängden användare som man måste uppnå för att tjänsten ska fungera. En social tjänst bygger på att ”alla” är där. Joel Simkhai sa att det nuförtiden går att ”fuska”, genom att koppla sin nya tjänst nära en gammal befintlig, till exempel Facebook.

Den obligatoriska legohögen. Eftersom vi är kreativa.

Fortsätter i del 3.

Annonser

One Response to South by Southwest, SXSW 2012 del 2

  1. […] sista spår från SXSW 2012 hänger ihop med det jag skrev i inlägg två, det sas en del om hur man anpassar webben till att fungera flera olika skärmstorlekar, inte bara […]

%d bloggare gillar detta: