South by Southwest, SXSW 2012 Del 1

Sist ut på nätet förmodligen tänkte jag försöka sammanfatta mina intryck från årets megainternetfestival, South By Southwest, SXSW. SXSW var ursprungligen en musikfestival i Austin, Texas, men senaste åren har den internetfokuserande delen, Interactive, vuxit explosionsartat.

Många har sammanfattat sina intryck av årets festival, men till skillnad från när jag var i Texas förra gången 2010, så är det mycket svårare att hitta en röd tråd, ”trenden”, sammanfattningen i några få meningar. Alla har sin egen bild av vad som är hot 2012.

Hot 2012 är älgfyllda khoidammar.

2010 var det Foursquares år, ”location” var det stora buzzwordet och det var mycket hi-tech: augumented reality och det coola med att smartphone-intåget innebar att alla gick omkring med en massa sensorer i fickan: gps, rörelsesensorer, kameror och allt sånt. Det var mycket framåtblickande och inte så lite evangelistiskt.

Vad var The Thing 2012? Ingen aning. Jag försökte hitta något gemensamt hos alla dem som sammanfattat och rapporterat, men det var få röda trådar.

Det finns ett skäl till det.

Lite siffror först, så här har antalet besökare ökat de senaste tre åren:

SXSW Interactive 2010:14,251 (12% från andra länder än USA)

SXSW Interactive 2011:19,364 (10% från andra länder än USA)

SXSW 2012: Inga siffror klara än, men jag har sett några uppskattningar på uppåt 25,000

Jag roade mig med att jämföra programmet från 2010 med programmet från 2012.

Söndagen den 14 mars 2010 kunde man klockan 11:00 välja mellan 25 olika seminarier och workshops, som alla fick plats på en sida. Jag själv gick på ”What if your phone had five senses”. På söndag klockan 11.00 2012 var det 56 fördelat på fem sidor (och jag valde ”Are we Killing Social with Social?”).

I år var det därför mycket mer utspritt, ett seminarie kunde vara på ett hotell i ena änden av city, följt av ett som var i andra änden. Det blev helt enkelt mycket mer logistik och planering för att få ihop sitt schema. Ibland fick jag hoppa över ett intressant seminarie helt enkelt eftersom det låg i andra änden av stan. Och rätt ofta kom man ändå inte in, eftersom lokalen var full till bristningsgränsen.

Det gäller att vara först

Det här gör att SXSWi 2012 är mycket mindre homogent än det var 2010. Så den här sammanfattningen får bli utifrån de seminarier jag råkade gå på, delar av skicklighet, delar av ren tur.

Fortsätter i del 2 som kommer senare.

One Response to South by Southwest, SXSW 2012 Del 1

  1. […] var i Austin förr-förra veckan på SXSW-festivalen (läs mer här). Jag har ingen aning om Austin är en bra cykelstad, när jag tänker USA tänker jag oftast på […]

