Battlefield 3 igen

Jag försökte spela igen i veckan. I tisdags hade jag nattat barn och fixat klart allt för att få lite tid över. Men när jag försökte starta spelet fick jag beskedet att det inte var installerat. Så kvällen ägnades istället åt att ladda ner igen. Eller tja, datorn laddade ner, själv gjorde jag annat.

I onsdags var det dags för ett nytt försök. Då fick jag istället beskedet från Origin, alltså EA’s Steamkopia, att jag inte hade någon internetanslutning. En googling avslöjade både att Origin hade fel, jag hade visst internetanslutning, och att jag inte var ensam om problemet. Origin var nere. No game for you!

Jag hade såklart förstått att fungerande nätverksanslutning krävdes för att spela online. Men för singelplayer? Allvarligt EA, jag förstår att Steams framgångar gör att ni också vill ha en bit av downloads-kakan. Men gör det rätt då. Att kräva att singleplayer-spelare loggar in på onlinetjänsten för att kunna spela med sig själva är en riktigt dålig idé. Något som Steam insett för flera år sedan:

"Offline". Look into it EA.

På torsdagen skedde tredje försöket och då funkade det. Men inte förrän jag uppdaterat EA’s webbläsarplugin. Och jag är inte jätteimponerad. Jag är småbarnsförälder. Det är meckigt för mig att få tid att spela och när jag väl fixat det, tid alltså, vill jag just spela.

Med Battlefield 3 tar det ett tag att komma igång. Först ska man alltså klicka på genvägen. Då startas Origin. Eller Origin Beta snarare, det är vad det verkar faktiskt inte en skarp produkt . Vilket ytterligare får mig att undra, kräver verkligen Electronic Arts att betalande kunder använder deras betaprodukter?500 spänn för ett spel i beta alltså?

Srsly? Beta?

Origin i sin tur startar webbläsaren. Där jag till slut får starta själva spelet. Sen följer såklart en ändlös räcka av logotypanimeringar från de företag som varit inblandade. Såklart går de inte att ESC:a sig förbi dem, man måste kolla på skiten varje gång.

Därefter stannar skärmen av någon anledning med ett ”Press enter”. Vad i helvete är meningen med det? Jag har redan klickat två gånger för att få spela, tror EA att jag medan jag tittade på alla deras loggor ändrat på mig?

Sen måste jag åter välja om jag ska fortsätta eller börja om eller whatnot. Sen följer ytterligare en laddningsperiod, först därefter kan jag faktiskt spela. Tänk vad enkelt det kunde vara, bara en ”Quickplay”-genväg på skrivbordet som startar spelet där man var senast. Det är inte kärnkirurgi vi pratar om här direkt.

Resultatet av det här är att jag inte spelat BF3 särskilt mycket än. Vilket är synd, det verkar vara bra grafik.

One Response to Battlefield 3 igen

  1. Andreas Stenkula skriver:

    Åh detta känner jag igen. Pappa till två små barn och när de lagt sig och alla hemmets plikter är uppfyllda är minuterna få – jag håller med, det är alldeles för många moment för att ens starta spelet.

