”Facebook skrämmer mig”

Den senaste tidens Facebookförändringar har skapat en hel del oro bland användarna. I helgen publicerade till exempel Dave Winer bloggposten Facebook is scaring me. Han tar huvudsakligen upp två problem.

Det första är osäkerheten kring det nyinförda passiva delandet. Nu när allt vi ”läser” ”lyssnar på” och ”tittar på” (läs mer om ”Frictionless sharing” och ”Facebook Gestures” här), automatiskt syns i vårt flöde, så är frågan hur det hamnar på Facebook. Hur vet Facebook att jag precis lyssnat på Nick Borgen på Spotify? Hur vet de att jag läst en artikel på Washington Post?

Det andra är osäkerheten kring vad Facebook vet om mig när jag surfar på resten av internet. Måste jag logga ur Facebook innan jag surfar någonstans? Räcker det?

Det här ledde till en omfattande diskussion på nätet, en diskussion som fortfarande pågår. Jag tänkte jag skulle sammanfatta lite slutsatser som började utkristallisera sig framåt söndagkvällen.

Det passiva delandet, ”frictionless sharing”, att det visas vad jag läser, lyssnar- och tittar på på Facebook kräver ett godkännande. Du måste installera någon form av app och godkänna att den får posta i ditt flöde. Det räcker inte med att bara surfa runt på nätet. Läs mer vad en Facebooutvecklare svarade på Hacker News . Just nu finns det huvudsakligen tre appar man själv kan testa. Spotify (där man egentligen lägger till appen inifrån Spotify genom att klicka på ”Connect to Facebook”), The Guardian och Washington Post.

Installerar du någon av dessa appar och genom dem läser, eller lyssnar, så kommer det dyka upp i ditt Facebookflöde. Men alltså inte om du läser en artikel på Aftonbladets vanliga webbsida, för att ta ett exempel. Vill du sluta visa vad du läser hos The Guardian är det bara att ta bort appen. Det gör du så här:

Klicka på pilen uppe i högra hörnet i Facebooks sidhuvud:

Välj ”Privacy Settings” och därefter ”Apps and websites”.  Hitta appen och välj ”Edit”. Därefter kan du välja ”Remove” (klicka för större bild):

Däremot visade det sig att Facebook, åtminstone teoretiskt, kan följa en användares surfande på nätet. Skribenten Nik Cubrilovic analyserade de cookies som Facebook lämnar hos användarna och skrev ett blogginlägg om det:

Even if you are logged out, Facebook still knows and can track every page you visit. The only solution is to delete every Facebook cookie in your browser, or to use a separate browser for Facebook interactions.

Och om du går in på en sida där det finns ett Facebook-element, till exempel en ”Like”-knapp, så kan Facebook teoretiskt se att du besöker den även om du inte klickar på knappen, eller vad det nu är för Facebookelement som finns där. Detta alltså förutsatt att du varit inloggad på Facebook.

Det här är naturligtvis inte bra, och idag (måndag) svarade en anställd på Facebook på kritiken och menade att de cookies som Facebook skapar används för att spåra intrångsförsök. Läs mer hos Mashable,  och på IDG.se.

Det finns idag inga indikationer på att Facebook faktiskt försökt spåra folk på ett otillbördigt sätt och förra veckan svarade också Facebook på de nordiska Datainspektionerna när de frågade hur Facebook hanterade skyddet för användarnas integritet. Läs svaret här (PDF-länk): . Man får alltså helt bestämma sig för om man litar på Facebook eller inte.

För den som är osäker så finns det tillägg till webbläsaren som aktivt förhindrar Facebook att ens teoretiskt spåra dig:

GetFaceOff (Chrome)

Facebook Disconnect (Chrome)

Facebook Beacon Blocker (Firefox)

Ghostery (Firefox)

Ghostery (Chrome)

Fast det är klart, då gäller det att man litar på tilläggen…

En annan oro var hur kommentarer syntes i den nya tickern. Ett meddelande spred sig på Facebook både på engelska och på svenska. Något i stil med:

VÄNLIGEN gör mig en tjänst och flytta musen över mitt namn här, vänta på rutan för att ladda och sedan flytta musen över ”Prenumerera” länken. Bocka sedan av ”Kommentarer och gillar”.

Jag skulle verkligen vilja att mina kommentarer till vänners och familjers inlägg inte offentliggörs, tack! Skicka vidare detta om du inte vill att varenda grej du skriver ska synas på höger sida i ”Ticker Box” så alla kan se!

Jag postar detta inte bara för mig själv, men också så att mina vänner och familj vet att be andra att göra detsamma om de inte vill att deras varje steg på Facebook ska synas. Tack!

Det handlar om att det är svårt att överblicka vad som visas för vem av kommentarerna och har att göra med Facebooks nyinförda listor. Listorna gör att man kan välja mer vem som ska se ens uppdateringar. Man väljer under varje status:

Om man kommenterar ett inlägg som är publikt, eller märkt med ”Vänners vänner”, så kommer den kommentaren visas för originalpostaren och alla andra som kommenterat inlägget. Vilket är helt rimligt. Men det kommer också visas för alla deras vänner. Det betyder att det dyker upp uppdateringar i tickern mellan dina vänner och personer du inte har en aning om vilka de är. Vilket kanske inte alla vill.

Problemet är att det inte går att se på en post vilken säkerhetsnivå den har. Lösningen är därför att alla slutar använda ”Vänners vänner”-inställningen och den något jobbiga lösningen att tydligt säga när man postar något publikt. Eller att alla utgår från att allt man kommenterar är helt öppet.

Läs mer på Naked Security.

EDIT: Det sista är fel, det går visst att se vilken rättighetsnivå ett inlägg har. Jag skriver hur här.

One Response to ”Facebook skrämmer mig”

  1. […] sig att det visst går att se vilken säkerhetsnivå Facebookposter har (tvärtemot vad jag skrev i förra posten). Det är bara att hålla muspekaren över den lilla symbolen vid varje inlägg så visas […]

