Varför ser fjärrkontrollen fortfarande ut som en miniräknare?

Två artiklar den här veckan har fått mig att fundera på varför fjärrkontroller ser ut på samma sätt som de gjorde 1970. Möjligtvis lite smalare och tvålformade, men funktionaliteten är exakt den samma.

Den första är en bra text av Martin Appel på IDG.se. Han skriver om hur digital kameran inte utvecklats på samma sätt som mobiltelefonen gjort:

Men ännu allvarligare är att kameratillverkarna inte förstår hur dagens konsumenter använder sina kameror. Att kunna lägga upp bilder och videoklipp på Facebook, Flickr, Youtube eller den egna bloggen är en självklarhet för de flesta av oss, och det här är barnsligt enkelt med en smartphone.

Han tar också upp att moderna kameror av någon anledning inte kan laddas via usb-sladden och saknar självklarheter som gps, wifi och appar. Läs den.

Den andra texten dök upp i dagens DN Kultur (inte online, än, men dyker den upp så länkar jag). Där berättar Georg Cederskog om ”kanalernas numrologin”, tv-bolagens jakt att hamna på knapparna 1-10 på fjärrkontrollen eftersom folk sällan orkar bläddra högre. Senast är det TV4+ som ändrar namn till Sjuan, för att på så sätt säkerställa att de hamnar på just knapp sju. Lidija Ilic som är marknads- och kommunikationsdirektör hos Turner Broadcasting System i Norden säger till DN:

– Vi har en tradition med sifferkanaler i Sverige och bland annat är det så klart kopplat till människors vana med fjärrkontrollen. Konkurrensen har ökat och alla vill in på tio-topplistan.

Fast det är ju ingen topplista, i meningen ”mest populära”. Åtminstone jag har ettan till sexan på respektive plats mest för att det är logiskt, eller av gammal vana. Och använder sju-tio för övriga kanaler som jag tittar på. Och jag märker att det oftast är på ett till tio jag hamnar.

Men varför utgår fjärrkontroller från ett förlegat nummersystem? För att det alltid sett ut så? För att den som gjorde den första fjärrken också gjorde miniräknare? Till och min apdyra multifjärr, Logitech Harmony One, använder säkert 85% av ytan till gamla analoga knappar med siffror på.

I mobiltelefonvärlden försvann knapparna med Iphone. Varför inte på fjärrkontrollen? Jag vill ha kanaler som appar, inte som knappar (ha!). Eller ge mig en app som gör att jag kan swypa mellan kanalerna.

Varför startar inte varje TV med en iphoneliknande homescreen där alla kanalerna ligger som appar och varför fungerar inte fjärrkontrollen som en Wiimote så jag bara kan peka på vilken kanal jag vill se?

Varför ser fjärrkontrollen fortfarande ut som en miniräknare?

3 Responses to Varför ser fjärrkontrollen fortfarande ut som en miniräknare?

  1. Danni Efraim skriver:

    Du köpte fel Harmony helt enkelt! Själv har jag en sån här och det är jävligt smidigt att ha en liten ikon för varje kanal: http://www.logitech.com/sv-se/remotes/universal-remotes/devices/4708

    Visst, den har inte appar och möjlighet att skräddarsy alla aspekter. En polare gick på en annan metod och köpte en IR-blaster som dessutom har WiFi, och som han styr via appar på sin Androidmobil och sin iPad. Det var mer jobb, men slutresultatet är grymt.

    • Där börjar det ju likna något! Jag tycker fortfarande att det är för mycket knappar och på tok för lite skärm, men det närmar sig.

      Sen är ju, precis som Anders på bloggen Vemihelvete.se skrev igår (http://www.vemihelvete.se/2011/09/infrarott-80-talet-ringde-och-ville-ha.html), infrarött något som borde höra 80-talet till.

      Hårdvarutillverkarna måste blandas in i processen, tillverkarna av set-topboxar, tvskärmar, men också hemmabioförstärkare och mediecenter.

      Jag tror att allra bäst vore om hårdvarutillverkarna öppnade för att kontrollera apparaterna via tcp/ip eller bluetooth, så kunde man använda vilken smartphone som helst.

      • Danni Efraim skriver:

        Instämmer helt och hållet. IR är verkligen tragiskt. Kräver fri sikt och dessutom kan det störas ut helt av något så vardagligt som solljus. Det finns bättre metoder, som dessutom inte behöver kosta särskilt mycket alls. Det stora problemet är väl som vanligt att etablera en standard som alla känner att de kan vara med på.

        Själv kör jag min Harmony över radio med små IR-blasters fastsatta på varje enhet, vilket tar bort de största nackdelarna med IR, men det är alldeles för mycket krångel för att vara en vettig lösning.

        (Det var förresten via kommentaren i Anders blogg som jag hittade in till den här posten.)

