En kortis till om kommentering.

En grej till som jag stör mig på i diskussionen om kommentarsfält på nätet i allmänhet och i traditionell media på nätet i synnerhet är att det ofta, eller till och med alltid, framställs som något negativ att fler kräver registrerade kommentarer. Att det handlar om kontroll och övervakning och innebär en inskränkning i folks rätt att tycka.

Till och med tidningarna själva använder gärna uttryck som ”Nu tvingas vi till att införa registering”, ”Vi måste höja kraven och öka kontrollen”. När krav på registrering införs framställs det som om det bara är en ordningsfråga.

Så är det inte. Åtminstone inte bara och definitivt inte om man gör det rätt.

Att möjliggöra kommentarer under eget namn, eller pseudonym, innebär att man som användare får möjlighet skydda sina åsikter. Jag riskerar inte att någon annan snor mitt namn, nog så viktigt om man väljer att posta under sitt riktiga namn.  Om jag kommenterar mycket på samma plats kommer andra besökare känna igen mig, jag kan bygga upp ett förtroende och skapa mig en egen identitet. Jag kan få en kommenteringshistorik, där jag kan se vad jag kommenterat tidigare. Jag kan lägga till en bild eller avatar för att på så sätt bli mer personlig.  Jag kan lägga in en signatur i inläggen, eller använda userbars. Jag kan bygga upp en relation till andra som också kommenterar på samma sajt, och därmed kanske har liknande intressen som jag.

Sajter som erbjuder det här visar respekt för sina besökare. Jag tyckte det förtjänade lite extra fokus.

Kommentarer inaktiverade.

