Försäkringskassans kassa webb

Jag är pappaledig och försöker anmäla föräldraledigt för att få pengar från Försäkringskassan och det gör jag via deras webbtjänst, eftersom jag inte gillar att sitta i telefonkö halvtimmesvis. Det går sådär. När jag sökte första gången missade de ett helt år (jag ville ha ersättning från 4 augusti 2010 till 16 augusti 2011 men någon missade ”1”:an så jag fick bara pengar i någon vecka).

När jag nu ska förlänga gör jag det åter via deras sida. Idag skulle jag kolla om pengarna var på väg (jag har inte hört något från kassan sedan jag anmälde för några veckor sedan). Så här ser det ut:

No cash for you!Jag tolkar såklart det där ”Inga utbetalningar” under ”Nästa utbetalning” som att inga utbetalningar är på gång, men dubbelkollar för säkerhets skull genom att klicka på ”Mina utbetalningar”:

Nope, no cash for youDen totala avsaknaden av framtida utbetalningar bekräftas. Har jag missat att fylla i något? Saknas en blankett? Har jag inga dagar kvar? Jag mailar kundtjänst, och det hedrar Försäkringskassans handläggare att de svarar inom en kvart:

Ok, cash kommer väl dårå ändå

Men? Men? Men? Varför står det inte på sidan? Varför ha en ”Nästa utbetalning” som inte visar just…. nästa utbetalning? Varför ha en webbtjänst när man ändå måste hålla på och maila för att få besked?

Kommentarer inaktiverade.

