Digitalt vs digitalt ummm 1-0

Den strålande nya digitala verkligheten är fan inte lätt att förstå eller få grepp om. Jag har redan skrivit om datorspel som är lättare att skicka på plastskivor med flyg än att ladda ner digitalt, böcker som i fysiskt format utan problem får säljas världen över, men exakt samma böcker får inte skickas digitalt och datorspel som tar slut i digitalform, men går att få tag ändå, digitalt, men bara om man först kommer över en plastskiveversion. För att inte tala om det löjliga i att moderna digitala videoinspelare låser inne material som var lätt flyttbart med en vanlig analog VHS-bandspelare.

I går kväll var jag med om ännu en märklig upplevelse. Jag har nämligen köpt en Boxee Box. Det är en liten kantig dator gjord av Dlink och utrustad med den öppna programvaran Boxee. Jag förmodar att den kör någon version av Linux i botten. En liten mediaspelare helt enkelt för att spela upp allt ifrån Youtubevideos till egenrippade DVD-skivor. Den står placerad mitt under TVn, precis brevid min Teliabox – också den en liten dator som jag använder för att ta emot det som förut kallades kabel-TV. Telias box är gjort av Motorola och kör någotslags hemsnickrat system från Telia själva.

Två små nära nog exakt likadana apparater alltså med nästan samma funktioner. I Telias apparat kan jag titta på alla mina kabeltv-kanaler, men jag får inte titta på SVTplay eftersom Telia inte betalt ersättning för det till Copyswede. Det kan jag däremot på Dlinks apparat, trots att Dlink mig veterligen inte betalar någon ersättning till Copyswede. Det går enkelt via en tredjeparts applikation, Boxeeplay. Jag kan såklart också koppla in min PC till tvn och kolla på SVTplay den vägen, trots att jag själv inte betalar någon ersättning till Copyswede.

Och det är när de står placerade där brevid varandra under tvn som det blir så tydligt hur absurt det är. Samma typ av apparater och innehåll men helt olika regler. Digitalt är fan inte lätt att förstå.

Kommentarer inaktiverade.

