Nerladdning vs Plastbit 0-1

Jag tänkte köpa Portal 2. Det finns på Steam, nerladdningsbart och jag är ju ett stort fan av digital distribution av spel. Men vad i helvete är det här?

Steam tar 49,99€, vilket på svenska blir 475,90SEK. Då får jag spelet nerladdningsbart och det är allt.

Men om jag istället köper det från brittiska Amazon.co.uk (klicka för större bild):

 

Då är priset, inklusive frakt från Storbritannien, plötsligt 315 spänn. Då får jag skiva och omslag också. Skickat med flyg. Billigare. Och det märkliga är att när jag får spelet så måste jag ändå registrera det i Steam, varpå det blir tillgängligt för nerladdning precis som om jag hade köpt det direkt från Steam. Hur tänkte de nu?

2 Responses to Nerladdning vs Plastbit 0-1

  1. […] Jag knappade in koden i Steam och bam, så började spelet laddas hem. Fast eftersom jag alltså beställt det i plast så blev det 161 kronor billigare än om jag köpt det […]

  2. […] digitala verkligheten är fan inte lätt att förstå eller få grepp om. Jag har redan skrivit om datorspel som är lättare att skicka på plastskivor med flyg än att ladda ner digitalt, böcker som i fysiskt format utan problem får säljas världen över, men exakt samma böcker […]

