Inte okej Spotify.

Jag har talat mig varm för tillgång framför arkivnerladdning, alltså att framtidens mediekonsumtion inte sker genom att man laddar ner eller rippar och arkivsparar filer på den egna datorn, utan att man betalar för permantent tillgång online. Eftersom mobilt bredband i olika former finns tillgängligt nästan överallt är det bara i speciella fall man faktiskt behöver ett lokalt arkiv. Jag tror att det om tio-femton år kommer det känns lika anakronistiskt att ”ladda ner” och ”lagra”, som att idag tända fotogenlampor på kvällen, ifall elen kanske plötsligt försvinner. Fungerande bredband kommer vara lika självklart som fungerande el.

Då blir jag lite ledsen när Spotify plötsligt börjar radera spår jag tidigare kunnat lyssna på med hänvisning till något så oerhört bisarrt när det handlar om digital distribution, som att jag är i fel region. Vilket hände när jag skulle lyssna häromdagen:

 

Not ok Spotify!

Jag har inga problem med att hela artistkataloger kom och gick under de första åren med Spotify. Att det är skakigt att etablera en helt ny distributionsmiljö är inte särskilt märkligt. Men det här handlar inte om det, det här handlar om småändringar som gör att jag som prenumerant inte längre vet vad jag betalar 99 spänn för. Om det här är något som Spotify anser rimligt och normalt, kommer tjänsten bara vara intressant för dem som har musik som något slags bakgrundstapet och som inte bryr sig om enstaka spår hit eller dit. För den hyggligt musikintresserade däremot krävs mer, en stabil katalog där man vet vad man betalar för och inte behöver gå och fundera på om ens playlists fungerar, eller plötsligt en dag är  full av gråa gluggar.

Framtiden är ännu inte här.

 

Kommentarer inaktiverade.

