”Det går inte att installera fler appar i din telefon”. Gah.

Jag gillar min HTC Desire, men det är tuff kärlek att gilla en Androidtelefon. Just nu nu kämpar jag med att kunna installera appar i min lur. Det är ju, om man säger, lite grejen med moderna telefoner och det kan tyckas vara en självklarhet.

Men när Google skapade Android så tänkte de att några hundra meg, det borde räcka till vem som helst. Så byggde de ett system där man redan efter 15-20 appar plötsligt möts av meddelandet att det inte går att installera fler eftersom minnet är fullt. Trots att jag slog till på ett 8 gigs SD-kort till luren. Men nejdå, si där kan man inte installera appar. Nej, man är hänvisad till telefonens inbyggda minne, som alltså mäts i megabyte, inte i gigabyte. I senaste versionen av Android har de visserligen lagt till en finess som heter ”Apps till SD”, men den fungerar bara på en bråkdel av apparna och flyttar inte över allt.

Det går att komma runt det, och det är något jag slitit med här ett par dagar. Lösningen heter Apps2SD+ och innebär att man formaterar en dold Ext3 (en Linuxgrej) partition på kortet och installerar en del script och rootar och byter rom (alltså själva operativsystemet). Ni vet, sådana där självklara grejor som man ju ändå gör regelbundet i sin telefon. Not. Så här ser det ut ungefär:

Kommandorad FTW!

Gör  man inte det här så får man rätt snart finna sig i att regelbundet avinstallera appar för att få plats med nya. Inte så underligt kanske att Androidanvändarna köper betydligt färre appar än Iphoneanvändare (Enligt AdMobs jämförelse med Android från maj 2010 så köper dubbelt så många Iphoneanvändare appar ). Vilket såklart gör utvecklarna mindre intresserade av att göra appar till Android.

Uppdaterat: La till länk till statistik.

2 Responses to ”Det går inte att installera fler appar i din telefon”. Gah.

  1. Magnus skriver:

    Du kan visst installera appar på sd kortet. klicka på ”inställningar” sedan program, välj ett ur listan och sedan klicka på ”flytta till SD kort”

    • Njae. Det går med vissa appar, långt ifrån alla. Levande bakgrunder, widgets, telefonböcker och olika tangentbord tex går sällan att flytta. Inte heller appar som inte specifikt uppdaterats för att stödja apps2sd och du kan inte använda dem om telefonen är ansluten till dator med kortet monterat. Läs mer här: http://www.androidguys.com/2010/05/22/storing-apps-sd-froyo/. Apps2sd+, den lösning som jag tvingats hacka upp eftersom min telefon, trots apps2sd, var full, har inga av de begränsningarna.

