Sverige inför rätta

Precis när man tror att Assange-affären inte kan bli märkligare, så blir den det. Nu har han lyckats vända ett vad jag trodde rätt okomplicerat utlämningsärende till en rättegång om Sverige. Eller om svenskt rättsväsende för att vara mer exakt.

Jag läser om hur svenska  jurister vittnar om påstådda svenska missförhållanden. Om hur Assange, eller hans försvar i varje fall, föreslår inför rätten att den svenska överåklagaren Marianne Ny, som alltså begärt Assange utelämnad, ska korsförhöras inför den engelska domstolen. Plötsligt verkar den åtalande åtalad.  Helt uppochner alltså.

Strategin är att måla ut Sverige som ett land helt utan rättsäkerhet och därför inte ett land till vilket man ska utelämna folk.

Som svensk ser man med häpnad på, och till min förvåning upptäcker jag att jag blir irriterad över att se  Sverige misstänkliggjort på det här viset. Jag märker hur lätt det är att slå sig för bröstet och tycka att engelsmän är tokiga. Sverige är minsann ingen bananrepublik, vi är tvärtom förmodligen lite bättre än alla andra. Eller åtminstone på topp-3 listan. Jag tittar tillbaks på hur det gick till när det  istället var Sverige som fick ett utlämningskrav. Svensken Calle Jonsson begärdes 2004 utlämnad till Grekland för att åtalas för mord. Även där pekades det mottagande landet ut som rättsosäkert:

Men familjen stannar i Sverige.

Deras försvarare går nu till hårt angrepp mot Greklands rättssystem.

– Jag som advokat förstår ingenting över huvud taget av hur det grekiska rättssystemet fungerar, säger familjens advokat Leif Silbersky.

Även svenska parlamentariker uttalade sig:

-Fallet med svenska Calle Jonsson visar på behovet av gemensamma minimiregler för rättssäkerheten inom EU, säger Lena Ek, europaparlamentariker (c), med anledning av en fråga som hon ställt till ministerrådet.

Och först underkände faktiskt  Sverige utlämningskravet, för att därefter godkänna det ett år senare.

Plötsligt blottläggs ytterligare en aspekt, som i blixtljus ser jag hur svag den europeiska integrationen är, hur lätt det är att misstänkliggöra ”de andra” oavsett om det är engelsmän, greker eller svenskar.

Vi är alla oss själv närmast.

Kommentarer inaktiverade.

