Katrineholmskuriren ifrågasätter kommunens webbande

Mattias Jansson, kommunchef i Katrineholm, fick ett antal frågor om sitt engagemang i sociala medierfrågor från Katrineholmskuriren. I sann webbanda la han upp alla frågorna på nätet med önskan om input. Man kan läsa kommentarfältet för att se att åtminstone webbesökarna inte tycker kommunens satsning är så jättemärkligt. Jag själv funderar särskilt på fråga 8:

Du är bland annat en flitig twittrare har vi noterat. Hur mycket av din arbetstid går åt till twittrande och andra sociala medier?

Jag undrar lite hur mycket arbetstid kommunchefen lägger på att prata i telefon. För att inte tala om eposta. Och skriva brev. För det är ju det det handlar om. Ingen ifrågasätter gamla sätt att kommunicera. Men de häringa nya. Det är mest trams det. Väl.

Läs även andra bloggares åsikter här, här och här.

Annonser

2 Responses to Katrineholmskuriren ifrågasätter kommunens webbande

  1. Malin skriver:

    Håller helt med. Dessutom försvarar tidningen sig (via Catarina Nitz blogginlägg från igår, http://kkuriren.se/kulturnoje/bloggcatarinaskultur) med att ett av skälen till att de ifrågasätter Mattias Janssons användning av sociala medier är att han kommunicerar med fel målgrupp (dvs inte med ”förskolepedagoger i kommunen eller tryckeriarbetare på Sörmlands grafiska som läser inlägg och kommer med synpunkter på den kommunala förvaltningen”), och då i synnerhet när han kommunicerar med folk som inte bor i kommunen (vilket, enligt Catarina Nitz, Katrineholms-Kuriren har ”en skyldighet att granska och presentera för sina läsare”). Varför frågar de i så fall inte också hur många telefonsamtal, brev och mejl han tar emot och svarar på från människor som inte bor i kommunen eller som inte tillhör ”rätt” målgrupp? Som du skriver, det är väl inte sättet kommunikationen sker på som borde granskas.

  2. […] Svenskan har haft kul åt detta, liksom blandade bloggar. […]

%d bloggare gillar detta: