Att visa film för barn 2

För några månader sedan postade jag en bild som cirkulerar på nätet. Den är en illustration över hur folk som faktiskt köper film får en sämre produkt än de som laddar ner en olagligt gjord kopia. Och för något år sedan skrev jag om att barn inte har så mycket tålamod. Och eftersom jag idag är hemma med sjukt barn så sammanföll det här – lillan vill titta på Teletubbies och då hade jag lite tid över. Jag klockade därför den aktuella filmen, Teletubbies Igen, Igen och tog några skärmdumpar (ja, den är inrippad, men den ligger på en extern hårddisk, så hade jag köpt disken i april, så hade jag betalt till Copyswede för rätten att göra lagliga egna kopior).

Så här blev resultatet (klicka för större):

Det ska fan inte gå fort.

Från det att jag alltså beslutat mig för att spela filmen tills dess att den faktiskt börjar tog det en minut och tjugosex sekunder. Varav en minut var en helt irrelevant sekvens som inte går att spola förbi, om en säl som går på bio. Två menyval  var jag tvungen att göra, och för säkerhetsskull låg de med mer än en minuts mellanrum så man måste sitta kvar. Eller lära sin ett och ett halvåring att läsa. Frågan är om inte det hade gått fortare.

Alternativet är alltså att ladda ner den från Piratebay, och skippa fem av rutorna där uppe och få en film som faktiskt börjar när man klickar på play.

Kommentarer inaktiverade.

