Stadium och elektromagetiska frekvenser igen

Jag kunde inte låta bli att undra hur man tänker när man säljer armband med hittepåteknologi för 399 spänn, så jag skrev till Stadium och frågade dem. Följande dialog utspelade sig:

Meddelande:  Hej!
Jag var inne i er affär vid Sergels Torg och där hade ni en produkt som hette ”Powerbalance Wristband”. Det hängde i löparhörnan och jag undrar lite över dess funktion?
Mvh,  Christian Gillinger

Stadium:

cardhd skrev 2011-01-26 16:56:
Hej Christian,  Tack för ditt mail!
Power Balance är ett armband med hologramteknologi och elektromagnetisk frekvens. Frekvensen sägs kunna reagera positivt med kroppens energifält och kan därför förbättra balans, styrka och flexibilitet. Armbandet används som exempel av ett flertal idrottare runt om i världen
Ha en fortsatt trevlig dag!
Med vänlig hälsning,
Patrik
Kundsupport  Stadium AB
”Vi vill inspirera till ett aktivt och hälsosamt liv”

Varpå jag undrade lite om det här med frekvens i ett hologram:

Ummm…. vad är ”hologramteknologi” och hur kan armbandet alstra elektromagnetiska frekvenser utan kraftkälla?
Undrar,
Christian

Stadium:

Hej Christian,
Stadium är en av de svenska aktörer som säljer armbandet, som i sin tur haft stor efterfrågan. Ingen, således inte vi heller, har belägg för att eller hur detta fungerar, något vi heller inte går ut och säger. I produktinformationen står skrivet att produktens teknologi eller funktion ”kan förbättra balans, styrka och flexibilitet”. Konsumentverket genomför en granskning av produkten och vi inväntar deras bedömning om man anser att produkten på något sätt marknadsförs vilseledande. I nuläget kommer Stadium inte ta bort produkten ur sortimentet.
Ha en trevlig dag!
Med vänlig hälsning,
Patrik
Kundsupport Stadium AB
”Vi vill inspirera till ett aktivt och hälsosamt liv”

Det sista svaret får mig att tro att jag inte varit den enda som skrivit…
Patrik hoppade raskt över frågan och svarade istället ”Vi har ingen aning”, fast med lite fler ord. Samt ”Fast vi säljer det ändå tills någon säger åt oss att sluta”. Det är affärsetik det.

One Response to Stadium och elektromagetiska frekvenser igen

  1. […] Jag skrev tidigare om hitte-på-hologram-frekvens-fält-gummiarmbanden Power balance som då såldes på Stadium. Jag skrev till Stadium och fick i princip ett ”skit du i det”-svar, men nu verkar det som om armbanden inte längre finns hos Stadium. Men tydligen har de letat sig över till Intersport istället, läser jag på bloggen Army of Bältdjur som har skrivit ett öppet brev till dem där de tar upp den vettiga synpunkten att det blir svårt att lita på en affärs övriga kompetens när de säljer ormolja. […]

