WTF? Stadium säljer holistiska hologram.

Jag var på Stadium vid Sergels Torg idag och gick förbi löphörnan. Där bland pulsmätare och GPS:er  hittade jag de här (ursäkta suddigheten, kallt ute, varmt inne=imma):

Vetenskapliga hologram!

För 399 spänn säljer de något som kallas ”Powerbalance”,  i praktiken ett gummiband med ett påklistrat hologram – ni vet sådana som var poppis ett tag på 80-talet. På bilden (klicka för större) så står det ”Powerbalance is performance technology”. Jag undrar lite vad det har i löparhörnan att göra.

Powerbalance har en hemsida såklart, som jag kollade på för att se hur ett fyrahundrakronors gummiband med en klisterlapp på kan öka ens idrottsliga förmåga. Men hur jag än letar på sajten så hittar jag ingenting om vilken typ av ”teknologi” som ligger bakom och hur det skulle kunna påverka ens idrottande. Jag kollar bland de ”ambassadörer”, dvs aktiva idrottspersoner  som använder bandet. Den första, Andy Irons, visar sig ha dött 2010, så han hjälper inte till särskilt mycket.  Beachvolleybollspelaren Todd däremot säger:

Pro Sports is all about getting that competitive edge and PowerBalance gives me that. Out on the beach the games are usually decided by the smallest of margins, so I wear a PowerBalance bracelet to make sure I come out on top.

Men HUR? Det är för bövelen gummi och ett klistermärke? Snörper det åt blodtillförseln i handen så att den blir bedövad och han kan smasha hårdare? Längst ner på sidan finns en ruta med den rätt aggressiva texten ”You should know – Get the facts”. Jag klickade där och säkert som amen i kyrkan, så nämndes både ”österlänska filosofier” och ”holism” som grund för produkten. Men inga fakta. Som vanligt när skit ska säljas så tar man alltså upp att många andra har gjort det i flera tusen år. Ja, då måste det ju vara bra. Sen lyckas de med konststycket att kalla de här gamla visdomarna för nya:

Frankly, we know there will always be critics of new technologies

Bra där.

Till slut hittar jag en FAQ. Nu jäklar kommer det klarna!

What Does It Do?
The Power Balance bracelet contains a Mylar hologram designed to react with the body’s natural energy flow.

Så fort orden ”naturlig”, ”energi” och ”flöde” finns i samma mening blir jag jävligt skeptisk. Vidare:

The hologram in Power Balance is designed to respond to the natural energy field of the body.  The Mylar material at the core of Power Balance has been treated with energy waves at specific frequencies.  The resulting Mylar is believed to resonate and work with your body’s natural energy flow to help enable you to perform at the best of your ability.

Det är ju rent jävla trams. Den här meningen är extra härlig:

Will Wearing Power Balance Make Me Stronger, More Balanced and Gain Greater Flexibility?
Power Balance will not make you stronger than you are, but is designed to help make you as strong as you should be by interacting with your body’s natural energy flow.

Läs den långsamt. Vad betyder det? Om det inte gör mig starkare, men alltså på något sätt kommer göra mig så stark som jag borde vara, så innebär det ju att det måste göra mig svagare?

Ingenstans står det något om hur de här mylarhologrammen skulle kunna interagera med några naturliga kroppsliga flöden för att höja idrottsförmågan. Eftersom det såklart bara är hittepå. Trams. Lurendrejeri. Humbug. Visst, sånt här har alltid funnits, redan prinsessan Birgitta försökte kränga magnetarmband, men Stadium? Hur tänkte de?

Sen är jag övertygad om att Powerbalance driver med mig. Längst ner på deras hemsida sidan finns en länk där det står ”Report a fake”.

399 som sagt hos Stadium.

Kommentarer inaktiverade.

