Kampanjar pedofiler på Facebook?

Tidigare i höstas startades en kampanj på Facebook kallad ”Change your profile picture to a cartoon character campaign”. Snabbt började folk ändra sina profilbilder till tecknade figurer. Men lika snabbt började folk ifrågasätta kampanjens egentliga syfte. Så här kommenterade signaturen Kasper det på Daily Mails sida:

I think the whole point is that its causing kids to add people that they think are kids too. I think we should take the necessary precautions to keep our kids safe. Also, it WAS stated, ”No one has come forward to claim responsibility for the campaign.”

En rimlig teori tycker jag. Vill man normalisera att vuxna har gulliga serier som profilbilder så är det här ju ett effektivt sätt. Och att ingen tar på sig ansvaret för kampanjen kan också tyckas märkligt. Ryktet blev till slut så omfattande att Facebook, enligt Aftonbladet, själva kände sig manade att gå ut och kommentera att det hela var ett falskt rykte.

Sajten Hoax-slayer skriver:

Some reports indicate that the idea may have started among Facebook users in Greece and Cypress. It appears that the trend started as a simple game without any particular agenda. However, at some point it morphed into the current anti-violence campaign. Since then, the campaign has taken the social network by storm and inspired a number of dedicated Facebook groups along the way. While the campaign does not appear to have been first promoted by any specific child welfare group, at least one organization, the NSPCC, is now openly supporting the craze. The NSPCC asks users to show their support by donating money as well as by changing their profile picture.

Know Your meme menar att det hela började som ett skämt i Grekland:

From the 16th to the 20th of November, we shall change our profile pictures to our favourite cartoon characters. The purpose of this game is to remove all photos of human for a few days from Facebook.

Det verkar alltså som om kampanjen startades som så mycket annat på internet  utan särskild avsändare och spontant. Som ett internet-meme alltså. Det förklarar också varför det inte tycks finnas någon officiell ansvarig. Lite mer om bakgrunden finns hos ABC.com.

Hoax-slayer skriver vidare:

If some sinister paedophile group was intent on luring children into their clutches by changing their profile pictures to child-friendly cartoon characters, the very last thing that they would desire is for the wider Facebook community to follow suit.

Jag kan tänka mig att rädslan för att utnyttjas av okända krafter kommer ur händelser som när Facebookgrupper kapades, det vill säga, man gick med i gruppen ”Heja Brage!” och plötsligt upptäckte man att man var med i ”Vi som gillar nazismen”. Ungefär.

Och nu sliter de (anonyma) administratörerna för ”Change your profile picture to a cartoon character campaign”  med att få bort pedofilryktet :

This Page Is Not A Pedophile Page Its Just Lots Of People Abused This Page That Made Issues World Wide

Vilket är ungefär lika effektivt som när dåvarande moderatledaren Bo Lundgren gick ut med att han ”minsann inte är tråkig”.

Under tiden frågar jag mig varför sådana här kampanjer får sån spridning? Visst, det kan ge viss uppmärksamhet åt  en bra sak, men jag tycker det finns en rejäl övertro på kraften i att folk klickar på ”gilla” och ändrar en bild. Signaturen Fruxo kommenterar på vemihelvete.se:

Det är Anton Abele-sjukan. Allting ska gillas, och plötsligt blir fullständig tomma handlingar (som att trycka på ”Like!” på nån hemsida) meningsfull kommunikation och en knytnäve i luften. Störtlöjligt, och idiotiskt.

(Om ni inte minns Anton Abele – läs Expressenartikeln här)Och är man osäker: stöd inte kampanjer som saknar tydlig avsändare. Googla. Fundera igenom vad som verkar rimligt.

Annonser

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: