Kanal 5 anlitar lurendrejare

Vad är det med världen? Först myntar känd författare begreppet ”Vetenskapstalibaner”, sen upptäcker jag att Kanal 5 enligt Aftonbladet håller på att spela in ett program där 70-talets största bluffmakare Uri Geller ska hitta ”Sveriges bästa magiker”. Alla som ger den mannen pengar borde åtalas. Missförstå mig inte, jag har inga problem med magiker som utför trick, så länge de inte gör anspråk på att de utförs på ett paranormalt sätt. Det gjorde, och gör, Uri Geller. Han tjänar pengar på att blåsa folk och alla som betalar honom hjälper till.

Så här går det när Uri Geller tvingas genomföra sina trick under kontrollerade former (orkar du inte se hela, spola in till 5.58-ish):

(Och tack vare interwebs så kommer Carson-haveriet aldrig glömmas bort)

Varför anlitade de inte Henrik Fexeus istället – som tvärtemot Geller ägnar sig åt att faktiskt utbilda folk i kritiskt tänkande (kolla tex på Youtube)?

EDIT: Kanal 5’s avgående utvecklingschef Sara Goldensohn kastar in tunga artilleriet:

– Jag har träffat honom så mycket och suttit på så många restauranger med Uri Geller. Och jag kan inte förklara vad han gör.

Jamendåså.

Faktoider kommenterade också, likaså Orsakverkan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer inaktiverade.

