Datorspel på film ingen hit

I dagens DN Kultur har icke-datorspelande recensenten Mårten Blomkvist upptäckt det vi andra redan visste, att datorspel sällan gör sig särskilt bra på bio. Det nya som Mårten B introducerar är att det är spelvärldens eget fel. Han skriver:

”(…)Men för en som själv inte spelar undrar jag varför en bransch där det finns så mycket resurser, och där det ingår mycket filmskapande, är nöjd med att framstå som totalt imbecill och primitiv när den visar sig på bio”.

Det är alltså spelindustrins fel att filmmakarna gör kackiga filmer. Tänk om man hade sagt samma sak om böcker som blir film? Att det är förlagsbranschens fel, eller kanske till och med författarnas, att filmversionen alltid är sämre än boken?

Och om man vänder på det, är det filmindustrins fel att datorspel som Robocop, Lost och Matrix blev så usla? Så klart inte. Det handlar om att spel, böcker och film är helt olika kulturella uttryck, med helt egna förutsättningar. Och att det inte med självklarhet går att överföra det ena till det andra.

Och då är jag framme vid pudelns kärna, min rättsmäktiga indignation. Ingen skulle någonsin påstå att det är författarnas fel att filmversioner nästan alltid är sämre än bokförlagan. Att någon vill hacka på datorspel beror på att branschen, trots att den nu alltså gått om filmindustrin i storlek, fortfarande betraktas som något slags leksaker för små 13-åriga pojkar.

Jag förmodar att det är en mognadsprocess, både film och tv var ju med om samma sak, teater och radio var länge lite finare. Jag förmodar att det kommer ta några år till innan det finns tillräckligt många datorspelande recensenter för att genrekompetensen ska bli tillräcklig stor för att förstå även datorspel.

Annonser

One Response to Datorspel på film ingen hit

  1. Samson skriver:

    ”ord”

    som jänkarna säger =)

%d bloggare gillar detta: