Appfredag: Glympse, äntligen praktisk geolokalisering

Jag har börjat tröttna på Foursquare (och Gowalla). Det var kul första halvåret att checka in och utvecklingen verkade gå framåt. Men sex månader är en evighet och ingenting har egentligen hänt med tjänsterna sedan starten. Förutom att Foursquare verkar ha bestämt sig för att det är viktigare att hjälpa storföretag att ge rabatt (något som fått en del tidningar att magnifikt överdriva Foursquares betydelse), än att faktiskt hitta en social tjänst som bygger på plats och rörelse. Att checka in på Foursquare börjar kännas ointressant och trivialt och efter så lång tid utan några egentliga förändringar av tjänsten, så har jag svårt att tro att det finns några kreativa idéer alls hos utvecklarna. Tråkigt.

Yay! Discount på Gap, huzzah!

Därmed inte sagt att geolocation är dött, det finns de som har användarna i fokus och inte Starbucks. Enter Glympse. Glympse är en app både till Android och Iphone som i korthet går ut på att man delar med sig av var man befinner sig (”Share your where”). Det finurliga är att det sker i realtid, man kan faktiskt se hur dem man följer rör sig på en karta i realtid, och att det går att styra över precis hur länge de ska kunna göra det.

Where you at Lord Vader?

På bilden ovan är jag den grå kulan och den jag följer den gröna pilen. Pilen pekar i den riktning som den jag följer rör sig. Den aktuella Glympsen gäller i fyra timmar, sen kan jag inte längre se personen. Det är smidigt att starta och skicka glympsar och efter ett tag upptäckte jag att jag faktiskt har riktigt, praktisk användning för den.  Ska du träffa någon på stan och snabbt vill hitta henne eller honom, men slippa hålla på och försöka förklara exakt var du står? Skicka en Glympse som bara gäller i en kvart. Ska du ut och gå i mörkret och känner dig skraj, be någon följa dig så vet de var du är. Det är en fullständigt lysande tjänst, den är praktiskt användbar och förutom att skicka glympsar till varandras telefoner, kan man också lägga upp dem på Facebook eller Twitter.

4 Responses to Appfredag: Glympse, äntligen praktisk geolokalisering

  1. Helena S skriver:

    Håller väldigt mycket med om att Foursquare och Gowalla ”stannat i växten”. Men jag tycker delvis att det är användarnas fel.

    Vi är på tok för dåliga på att skriva tips på de platser vi besökt. Om vi vore bättre på att tipsa om godaste hamburgarna, trevligaste personalen eller varna varandra för dålig service, äckliga toaletter och långa väntetider skulle åtminstone Foursquare bli helt oumbärlig!

  2. johanna skriver:

    blev lite sugen på att testa Glympse. Nojjade lite när jag gich hem sent igårkväll (våldtäkt i krokarna förra helgen gjorde att jag som aldrig brukar noja, gjorde just det)- ringde en kompis, men hade ju kunnat skicka en glympse också…

    • Japp, och det funkar även för vänner utan smartphone – man kan skicka den till sitt Facebookflöde tex, så ser alla det under den tid som man valt. Eller maila en länk, så går det att öppna i webbläsaren.

      I love it.

