Det hemliga sällskapet ”Scenen”?

Fler och fler rapporterar om det hemliga fildelningsnätverket ”Scenen”, med stort ”S”. Det är alltså namnet på ett specifikt hemligt nätverk, som sysslar med olaglig distribution av piratkopierad film. Aftonbladet drar till och med att kalla det ”ett hemligt sällskap”, som om det vore Frimurarna eller Illuminati det handlade om. Förbannat läskiga grejor och Aftonbladet uppgraderar därför det hela för säkerhets skull från ”sällskap”, till ”den superhemliga organisationen” i texten.

Hela tiden med namnet ”Scenen”, med stort ”S”.

Jag vet inte, det kanske faktiskt finns en releasegrupp som kallar sig ”Scenen”,  kanske består den av särskilt meglomaniska medlemmar. Men såvitt jag förstår är det inte en specifik releasegrupp som avses när man talar om ”scenen” (med litet ”s” alltså), utan hela subkulturen, ”Fildelningsscenen”. Att likna vid demoscenen, dvs folk som gör konstnärliga demos som från början följde med piratkopierade spel till hemdatorer, warezscenen, alltså folk som (illegalt) kopierar och sprider programvara. Eller föralldel skejtarscenen eller machinimascenen.

Alltså i princip ”scenen” som synonym för ”subkulturen” eller ”alla som håller på med samma sak”. Inte som ett namn på en specifik grupp utövare inom området.

Jag undrar nu varför svenska journalister envisas med att uppgradera en ”scen” bland många till ”Scenen” (såvida det alltså inte finns en storhetsvansinnig releasegrupp som valt att kalla sig just ”Scenen”). Jag börjar bli osäker, trots att jag är så säker. Har jag fel? Finns det en grupp därute som lagt monopol på uttrycket ”Scenen” för just fildelning?

Fler skriver om ”Scenen”:

Ekot, Aftonbladet, P3 Nyheter, DN,

Kommentarer inaktiverade.

