”Funny Photomontage”@Facebook=spam?

Jag får mängder av poster från folk som använder en Facebookapp som heter ”Funny Photomontage” just nu.

Fulapp?

Fulapp?

När jag tittar på deras profiler är det ibland det enda de postar och det är flera inlägg varje minut. Vilket får mig att misstänka att det är något lurt.

Jag tittar på Photomontages Facebooksida – och appen har 1394 vänner. Men tittar man under recensionsfliken är det inte direkt jubel i busken om man säger. Dessutom har ett par recensioner som ifrågasatte appen tagits bort de senaste dagarna.

Enda rätta är att testa själv. Återkommer med resultat.

(3 minuter senare)

Och första resultatet är att appen skickar mig till en icke-fungerande sida på domänen AdParlor. AdParlor verkar vara en annonstjänst skräddarsydd för Facebook. Jag har dock fortfarande inte fått möjlighet att faktiskt göra något med appen. Den verkar mest visa färdiggjorda bilder (”funny montage”).

(5 minuter senare)

Och nu har Funny Photomontage börjat skicka hittepåbilder till mina vänner:

Fulpost som inte är från mig.

Så det verkar vara en fulapp alltså. Återkommer så fort jag käkat middag med hur man blockerar den.

One Response to ”Funny Photomontage”@Facebook=spam?

  1. […] man stoppar Funny Photomontage (och andra elaka Facebookappar) I en tidigare post, alldeles nyss, skrev jag om spamapplikationen Funny Photomontage. Det är en Facebookapp som utger sig för att […]

