Foursquare: 2000-talets rabattkuponger?

Ni som läser mina inlägg vet att jag är ett stort fan av Foursquare, alltså tjänsten där man kan checka in på olika platser, för att på så sätt visa för sina vänner, och inte minst sig själv, var man är och har varit. Jag började testa någon gång i november-december förra året och tror att det kan bli hur intressant som helst. Till exempel för journalistik, som när Wall Street Journal rapporterade från Times Square om den misstänkta bomben:

Men om företagets egen kommunikation är en bra mätare på vartåt en tjänst är på väg, så tycks Foursquare huvudsakligen vara intresserade av att bli ett modernt rabattkupongshäfte. Kolla deras Facebookflöde, det består nästan bara av poster som handlar om nya ställen där man får rabatter som Foursquare-användare. Och följer man Foursquare på både Facebook och Twitter så har det mest handlat om sånt senaste månaderna.

Visst, det är jättekul att få en gratis kaffe på samtliga Starbucks (om man bor i USA…) och jag förstår behovet för Foursquare av att finansiera tjänsten, men det kan inte vara huvudgrejen. Wall Street Journal i exempel, de skrev in sin korta text i fältet för ”tips/todo”, eftersom det inte går att mata in text på annat sätt.

Fixa så att det finns en ”just nu” ruta till exempel, som ändras över tid. Fixa så man kan lägga till bilder, fixa så att man lätt kan se andra som befinner sig runt omkring. Gör det värt att checka-in, annat än för att få billigare öl och chansen att bli hittepå-borgmästare.

I’m just sayin, enough med rabattkupongerna already.

Annonser

2 Responses to Foursquare: 2000-talets rabattkuponger?

  1. […] sedan starten. Förutom att Foursquare verkar ha bestämt sig för att det är viktigare att hjälpa storföretag att ge rabatt (något som fått en del tidningar att magnifikt överdriva Foursquares betydelse), än att […]

  2. […] Precis sånt Foursquare borde användas för, istället för som rabattkupongshäfte. […]

%d bloggare gillar detta: