Around the interwebs: Ekranoplan

Internet är fantastiskt. Sovjetunionen, så här tjugo år senare – fantastiskt. Allt gammalt underligt som ligger och rostar (minns Kid of Speeds fantastiska bilder från Tjernobyl och Pripjat). Och nu, tack vare Sovjet och Internet upptäcker jag, Ekranoplanet:

Ekranoplan? Åtta motorer!

Jag hittade bildserien på sajten ”English Russia” och förstod först inte vad det var. Ett flygplan med åtta enorma jetmotorer? Ett hydroplan som startade på vatten? Det är helt ofantligt, titta till exempel på hytten som ligger under stjärtfenan:

Jag kunde för mitt liv inte begripa hur det kom upp i luften. Men min Google-Fu är stark. Ekranoplan är inte flygplan, det är båtar. Som flyger litegrann. Det på bilderna här bar stridspetsar. Youtube har ett antal klipp. Till exempel:

Helt otroligt. Kolla mer underliga sovjetprylar på English Russia.

Kommentarer inaktiverade.

