Det blir nog ingen ipad för mig

Det blir nog ingen ipad för mig. Jag har lånat en några dagar och vet faktiskt inte riktigt vad jag skulle ha den till. Ska jag snabbsurfa fungerar min mobil bättre eftersom den är mindre, och när jag behöver mer räcker inte ipad riktigt till.

Min snart femåriga dotter däremot vet vad man ska ha en till, hon blev direkt ledsen när hon insåg att den inte var vår och att den skulle lämnas igen. Hon gillade det virtuella pianot, och älskade Toy Story ”read along”-appen som tjänstgjorde som godnattsaga under hela låneperioden. Jag trodde att hon skulle tycka just den appen var värdelös. I korthet är det en bok, men med ett litet mått av rörliga bilder här och där. Inte riktigt illustrerad bok, men definitivt inte riktigt film heller. Jag trodde hon skulle tycka att det bara var en lite sämre film med massa stillbilder. Men icke.

Och ritprogrammen var populära också. Det var rätt spännande att se hur självklart det var för en flicka som är uppväxt med Wii och pappas Androidtelefon att hantera ipaden. För henne är det inte märkligt att när man snurrar apparaten så snurrar även bilden och det är självklart att skärmen går att ta på. Hon fattar direkt att man startar genom att klicka och att man kan byta färg på pennorna bara genom att peka på dem.

Tvärtom var det när jag grävde fram mina gamla Gameboy. Hon testade men slutade snabbt eftersom det inte gick att styra Mario Kart genom att luta själva spelkonsollen. För henne är hela tänket bakom ipad, och moderna smartphones, självklart. Apparater som inte beter sig på samma sätt är helt enkelt sönder och fungerar inte.

De här första ipaddarna har bara Wifi och inte 3G vilket gör att den inte är så mobil om man säger…  Men det var inga problem för mig att använda mig av min HTC Magic som 3G accesspunkt. Jag ställde in telefonen på det som på engelska kallas ”tethering”, trådlöst, vilket i praktiken förvandlar luren till en trådlös accesspunkt. Det fungerar på samma sätt som när man surfar med ”dongle” och mobilt bredband, fast trådlöst alltså. Jag behövde inte ens ta upp luren ur fickan när jag ville surfa i tunnelbanan, ipadden anslöt automagiskt så länge telefonen var inom trådlöst avstånd och presto satt jag där och surfade på väg hem från jobbet.

Lite ironiskt kändes det att låta Googles Android stötta Apples Ipad, med tanke på rivaliteten mellan företagen.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Kommentarer inaktiverade.

