Foursquare stoppar fusket [med video!]

Tidigare i vintras skrev jag om fusk i något som märkligt som positionering. Nu har Foursquare bestämt sig för att stävja att folk checkar in på ställen de i själva verket inte är. Skälet är ju inte bara för att de vill vara snälla, utan för att det riskerar att störa möjligheterna för Foursqare att tjäna pengar. Det är inte så kul att ge en fuskare gratis öl varje kväll och statistiken över besök går inte att lita på. Så här skriver Foursquare på sin blogg:

What we’d like to do is award points, mayorships and badges only when you’re at the place you say you’re at.  Last week we started using a few different tricks using your phone’s GPS to try to verify this.  (and if your phone doesn’t use GPS, we use a few different tricks)

Nu har det också postats en video som, om man använder Foursquare eller någon annan liknande tjänst, är fantastiskt kul. Fast de kunde ha jobbat mer med dispatch-ljudet.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

3 Responses to Foursquare stoppar fusket [med video!]

  1. Marcus skriver:

    Det verkar ju vettigt. Det verkar inte fungera i Sverige än dock. Testade faktiskt idag att checka in mitt i stan, 4 km bort. Det gick alldeles utmärkt.

  2. Gambleputti skriver:

    Idag fick jag ett meddelande om att jag inte var tillräckligt nära för att checka in på ett ställe, så nog fungerar det i Sverige nu. Att stället var felplacerat på foursquare och jag befann mig på rätt plats hade jag ingen glädje av.

  3. Det är många venues i Sverige som ligger fel, det var rejält knepigt att rätta tidigare. Men sedan de införde drag and drop på kartan blir det sakta bättre.

    Nu väntar jag bara på att de fixar så man kan skriva in telefonnummer med svensk siffergruppering också…

