NY Times och geolocational gaming/4SQ

Mayor för sin arm

Klart man är mayor for sin arm

Geolocation, i form av Foursquare och Gowalla, var det nya på SXSW i år. Jag började själv med Foursquare i början av året, Gowalla verkar vara större i Sverige men det fanns ingen bra app till Androidtelefoner, och har upptäckt att det är rätt skoj att checka-in när man rör på sig. Och att mayorskap och badges är förvånansvärt kul incitament att fortsätta. Men det har saknats något, jag har inte riktigt blivit klok på vad som ska få en fortsätta bortom detta.

Nu såg jag att New York times gjorde en Foursquare-special under OS i Vancouver och plötsligt såg jag några bitar till falla på plats. De använde Foursquare för lokaljournalistik – lite som DN På Stans krogguide, där varje venue fick en länk in till en artikel på den egna sajten. De hade också fixat en egen specialbadge som läsarna kunde låsa upp.

Mobil+Location+Sociala medier+journalistik alltså. När följer någon i Sverige efter?

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Annonser

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: