Social Gaming: Lessons from the Pioneers @ sxsw

För att göra avslut, en sammanfattning av mina seminarier från söndagen på SXSW:

Social Gaming: Lessons from the Pioneers var för mig personligen ett spännande seminarium – eftersom panelen bestod av fd Maxisanställda (SimCity) och dito Ubisoft (Far Cry tex). Vilket var lite coolt.

As we enter a new era of games designed, produced, distributed and operated to facilitate interaction among players, we’ll hear from the pioneers of social games how they think about and approach this new medium.

De slog fast att de flesta sociala spel gjordes för icke-spelare, det vill säga en helt ny målgrupp. Exempel på sociala spel är Farmville och Mafia Wars. Panelen menade att Facebook har vant människor vid att dela personlig information, inklusive identitet och geografisk plats, något som gör det möjligt att göra en ny typ av sociala spel.

Något som självklart kom upp var hur man tjänar pengar på sociala spel. Till skillnad från ”vanliga” spel där man betalar en större summa för spelet och sedan är klar, kommer sociala spel alltid att vara gratis. Det man betalar för är ”virtual goods” alltså smågrejor i spelet som kostar mindre summor, men som förhöjer spelupplevelsen. Nya kläder till spelkaraktären, en ny revolver, ett hittepåhus. Därför är det viktigt att spelet är intressant att spela länge – för att spelarna ska få tid att spendera pengar. Ett spel som bara är roligt några timmar drar inte in någon cash.

Panelen trodde att kombinationen ny målgrupp (icke-spelare)+mikroköp av virtuella varor kommer innebära att Facebook Credit blir större för onlinebetalningar än Visa.

Det jag tycker panelen missade var att svara på frågan hur man ser till att alla uppdateringar av typen ”Christian fick en ny grep i Farmville” inte uppfattas som spam. Jag tycker idén med sociala spel är lysande, men jag tror den aspekten måste hanteras bättre än idag.

Annonser

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: