CrowdControl: Changing The Face Of Media Or Hype? @ sxsw

Framåt eftermiddagen samma dag var det dags för CrowdControl: Changing The Face Of Media Or Hype? Det handlade om medborgarjournalistik och ”the wisdom of the Crowd”. Det var väl ytterligare ett underförstått tema på SXSW2010, crowdsourcing:

A discussion about the new media democracy, citizen journalism and the wisdom of the crowd. Readers and consumers of media have exerted a new level control around how news and entertainment is created, shared and consumed. For example, Iranian citizens used social media to report on post-election activity in June 2009 when international media had limited access. This intensifying shift in power via social media is further impacting the media landscape.

Det var hög profil på panelen, med bland andra Lila King från CNN:s iReport och Facebooks Randi Zuckerberg. De pratade mycket om hur man kan lita på något och funderade kring ”a Digg.com for trust”. Ju fler som litar på en källa, ju högre Digg-rankning helt enkelt.  Pete Cashmore från Mashable sa att ”some say blogs just recycle other people’s content, but recycling can validate how important it is”. Han pekade också på att bloggare är duktiga på att länka tillbaks till källor, något som traditionell media sällan gör. Men borde göra. Alla var överens om att det alltid kommer behövas professionella reportrar (”The bloggers often write about a situation, the reporter can actually go there”). Randi Zuckerberg menade att man behöver både det sociala lagret (”pratet om”) såväl som nyhetslagret (själva nyheten) för att fullt ut förstå en händelse.

Sen pratades det mycket om vikten av moderering när traditionella media ska ta in användargenererat material, varpå några i back channel kommenterade att ”the pendulum swings. we started controlling, then went open, then found we needed to curate the social.” och att det innebär att traditionella media håller kvar kontrollen.

En annan twittrare skrev ”the users aren’t the news makers but they are providing the filter through social actions like comment, share, tweet, RT, etc”. Ytterligare en sa: ””If you’re on the scene, you’re a journalist.” Thanks to the mobile phone”. Jag föreslog att ”Retweeting is curating, being an editor for ur friends, eg journalism”.

En av de mer intressanta dagarna som journalist.

Annonser

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: