SXSW dag 5 sista dagen

SXSW 2010

Med en begynnande förkylning som gör att jag känner mig rätt… förkyld, har jag nu börjat packa för hemresan. Det snurrar lite, det är mycket information som jag ska försöka hantera när jag kommer hem. Dagen bjöd på två succéer, först lite otippat föredraget ”Playing with 140 Characters: Designing Games for Twitter”, som handlade om spel för Twitter (”A great Twitter game is a game that actually couldn’t be made without Twitter”). Förutom att den hade en panel som satt och studsade av iver i stolarna och som twittrade lika frenetiskt som publiken, så började den med en gruppövning. Vi fick alla varsit färgat kort när vi kom in och moderatorn Eric Zimmerman förklarade att vi under fem minuter skulle byta kort med varandra. Man fick bara byta kort med dem som satt omedelbart runt omkring en, inte resa på sig och målet var att är fem minuter hade gått så vann de som hade störst grupp av personer med samma färg på korten runt sig. I början trevande, på slutet satt alla och försökte räkna ut hur de skulle byta med varandra för att hamna i rätt grupp. Oerhört intressant med väldigt enkla förutsättningar. En av paneldeltagarna hade också utvecklat en applikation för att kunna analysera twitterflöden efter hashtags och definiera de olika deltagarna utifrån funktion. Han definierade till exempel ”hubs” som personer som twittrade ut mycket sammanfattande och fungerar som redaktörer för flödet, medan ”authorities” inte tog in så mycket, utan huvudsakligen levererade material, som ”källor”.

Dagens andra succé var keynoten av Spotifys VD Daniel Ek. Till skillnad från gårdagens flopp med Twitter så var Daniel en engagerad person som hade koll på vad han ville med sin tjänst. Vi fick dessutom se nästa version av Spotify som innehåller rejält med social-medier förbättringar, inte en dag försent.  Det slutade med citatet ”We want to see social discovery of music”, något som jag hoppas kommer vara Spotifys ledord framöver. Sen var det kul att se hur imponerad USA-publiken var över mobileappen. Som svensk och europé är det kul att någon gång vara före USA… (Backchannel här)

Tredje seminariet jag var på handlade om troll på internet ”Accountability’s Hot, Anonymity’s Not: Trumping the Trolls”. Det var min första ”core discussion” alltså att vi satt i ring och diskuterade om hur man hanterar framförallt kommentarer och dem som förstör. Det var lärorikt, även om det stundtals kändes som en stödgrupp för moderatorer ”Hej, jag heter Christian och jag är moderator”… En del av diskussionen handlade om vad ”anonym” är och en av deltagarna berättade att deras sajt hade börjat geotagga kommentarerna, något som hade dämpat trollandet, ”man vill inte skämma ut sin hemstad”. Populärt blev Steve Klabniks lösning där man inte bannar trollen, utan bara gör så att ingen ser deras postningar. De själva tror att de syns, och ser sina kommentarer som vanligt, men ingen annan ser det, en funktion som bland annat finns i BB-systemet Vbulletin. Steve visade sig trots sin unga ålder, 24 år, ha lång erfarenhet av troll och moderering och kom med bra synpunkter. Jag ska försöka se om han skrivit något om moderering på nätet.

Därmed dags att sova och därefter åka hem i morgonbitti. Precis när jetlaggen försvunnit.

Kommentarer inaktiverade.

