SXSW dag 4

Händelserik dag. Jag började morgonen med att åka runt på University of Texas område med John Jennings, en kille jag spelat datorspel med sedan pass 2002, men aldrig träffat. Han bjöd på donuts, både efterätts- men också en förvånansvärt god matmunk, som i princip är en avlång munk med en vanlig varmkorv i.  Som en lite sockrigare sådan.

Sen var väl dagens stora händelse det episka fail som Twitters VD Evan Williams genomled i den keynote som han höll i. I en fullständigt packad sal, med två, eller tre ytterligare salar fyllda med folk som såg allt på storbildskärm, var förväntningarna höga. Det här skulle vara SXSW:s höjdpunkt. Det blev inte det, kan man säga. Det blev nästan fysiskt jobbigt. Först att han började med att droppa släppet av Anywhere, vilket lite kort innebär utökad twitterfunktionalitet inbäddad på andra sidor än Twitter.com:

A brief demo of @Anywhere showed off ”hovercards” that bring up Twitter information with a mouse-over, let readers or users connect with their Twitter accounts much like Facebook Connect, or explore more specific possibilities, like instantly following a newspaper columnist’s Twitter account by clicking on his or her byline.

Därefter vet jag inte riktigt vad han sa, annat än plattityder i stil med ”Vi lyckas eftersom vi ger duktiga människor bra förutsättningar”. Jaha? Det ironiska var att Twitters VD fick sin egen tjänst vänd emot sig då hela backkanalen #mondaykeynote blev en enda bashing av de två deltagarna på scen. Efter kanske en kvart började de första i publiken att droppa av och sen försvann hundratals i taget (det var en rejält stor sal). Det var nästan plågsamt framåt slutet, då ingen kunde missa att salen höll på att tömmas trots att samtalet fortfarande pågick på scen.

Det är inte lätt att hålla i en keynote

Vill någon plöja den sågande backkanalen så finns den i PDF, här.

Då var det precis tvärtom på seminariet ”Augmented Reality – Gimmicky Trend or Market-Ready Technology?”, där publiken på sina ställen till och med applåderade. Det var väl kanske inte den mest djupa analysen, men vi fick se några rejält intressanta demos. Jag ska lägga upp videoklipp när jag hunnit gå igenom tweetsen. Men det roliga var att panelen själv deltog i twittrandet och dessutom tog emot frågor via tweets, för dem som inte vågade ställa sig bakom micken. Jag upptäckte tex att en av dem som kommenterade och svarade på mina tweets var panelmoderatorn. Tillsammans seminariet om bilar jag såg i fredags, så känns det som om vi kommer få höra mycket om augumented reality de närmaste åren.

Mest intressant under dagen var annars panelen om framtidens bokpublicerande. Det handlade såklart om bokplattor och digitaliseringen av böcker. Dels var det intressant eftersom ingen tog upp de tekniska bristerna med plattorna, tex att skärmarna antingen är grå, som Kindle, eller upplysta, som Ipiad. Men jag undrar om USA kanske inte ser det som ett problem eftersom Kindle ju redan gjort succé, medan vi i Sverige inte har sett samma utveckling än. Dels var det intressant eftersom det verkar som om förlagsbranschen har samma diskussion om användargenererat material som journalistiken. Alltså den påstådda motsättningen, eller konkurrensen. mellan proffs och amatörer, mellan yrkesverskamma journalister och bloggare.  Panelen fick frågan om de såg den närvarande publiken som ”potentiella konkurrenter”. Panelen tyckte nog det, utom en som sa ”jag ser dem som möjliga samarbetspartners”. Det var också en intressant diskussion om vad ”en bok” egentligen är i en digital verklighet. Paneldeltagaren Kevin Smokler jämförde med filmindustrin och sa: ”Movie studios sell branded products that happen to begin as films.” och på samma sätt kan det vara med böcker.

Eftersom jag är trött och ska gå och lägga mig,  så avslutar jag med något helt annat, en bild av hur en baklucka också kan se ut. Nu dags att sova.
There, I fixed it!

There, I fixed it!

Kommentarer inaktiverade.

