SXSW dag 3

Nu börjar det bli så fånigt många seminarier att jag knappt kommer ihåg vilka jag varit på. Det är också rätt mycket kringaktiviteter. Igår gick jag förbi Foursquare, som har spelat boll utanför Conference center sedan i fredags. Först igår fattade jag vad det var de spelade – Foursquare såklart. Kände mig lite dum att det tog tre dagar innan jag fattade…

Här kan du spela Foursquare!

I samma veva erbjöds jag en badge-tatuering och när jag nu samlat badges i tre dagar så är det klart att man vill ha en icke-virtuell också…

Mayor för sin arm

Mayor for sin arm

En annan iakttagelse är att hashtags används i tryck. Dels så har, som jag skrivit, varje seminarie sin egen hashtag som står utskriven på scen. Det gör att processen att få alla att använda samma såklart blir  mycket enklare och flödena kommer igång snabbare.  Om man har evenemang som är publika är det ett lysande sätt att knyta ihop publiken och få igång samtal. Men jag har också sett hashtags användas ute på stan för marknadsföring. Det är klart att när man har en festival där precis alla har antingen en laptop eller en internetansluten mobil, så är det tacksamt att använda hashtags för att samla konversationen.

Hashtags FTW!

Hashtags FTW!

Jag är också lite förvånad över hur mycket QR-koder används på affischer, på visitkort, på banderoller och till och med utanför festlokaler, för att publiken ska kunna direkt gå till en webbsajt för att få reda på vad som händer i lokalen och när. QR-koder har ju lite dåligt rykte i Sverige efter Aftonbladets monumentala fail att använda liknande koder i tidningen för några år sedan. De vann ju vad jag minns till och med pris för den satsningen, gjorde tishor och kampanjade rätt högljutt. Men sen tog det slut och nu hittar jag inga QR koder överhuvudtaget på sajten. Men det verkar som om största misstaget de gjorde var att de var för tidigt ute. Det är först våren 2010 som tillräckligt många har Smartphones som är tillräckligt enkla för att använda. Sen satsar Google och Android stenhårt på QR-koder och det hjälper nog till. Här i Austin syns de överallt och jag avslutar med ett spännande bildspel, fast utan själva spelet då:

QR-koder FTW (klicka för större bild)

3 Responses to SXSW dag 3

  1. Johanna skriver:

    bra jobbat Christian! /texasavundsjuk i 4B

  2. Henrik skriver:

    Kul att läsa, det är nästan som om man va mä

  3. […] Word, Twitter, osv), men det är intressant att de väljer att lägga till stöd för QR-koder (som jag skrivit om här) när de plankar Tinyurl, Bit.ly och allt vad de heter (och i ärlighetens namn har deras kopior […]

