SXSW dag 1

Första dagen på SXSW avklarad försöker jag sammanfatta intrycken. Jag hann precis med tre seminarier, Dude there is my car, Google in China och Time + Social + Location. What’s Next In Mobile Experiences?. I första seminariet talade panelen om en appstore för bilar -där man kan bygga upp sin instrumentbräda själv med hjälp av appar. Till exempel kan man tänka sig en appar för att hålla koll på hur man kör mest bränsleekonomiskt. Eller en med senaste Facebookflödet (varpå en person i publiken som sa sig representera ”försäkringsindustrin” frågade hur de såg på förare som facebookar när de kör…). En Wiredreporter i publiken frågade vad”location and sensorised vehicles” kunde innebära och fick som svar att man kan tänka sig appar där man via GPS:en i bilen gör en tävling med sina vänner om vem som kan köra ”grönast” en vecka. I och med att apparna i bilen, eller i din smartphone, får tillgång till både GPS och bilens alla sensorer går det att bygga appar som lägger ihop all data och skapar ett ”socialized green race” för dig och dina vänner.

Golvbloggande is the shit

Golvbloggande is the shit

Nästa generations bil GPS kan också ansluta till ditt sociala nätverk för att visa dig var dina vänner kört och vad de sett. På så sätt får man upp POI -point-of-interests- som vänner skapat istället för som idag sådana som GPS-företaget ansett relevanta.

Därefter tvärmissade jag bokläsningen om Backchannel, alltså hur hashtaggar i Twitter skapar en ”bakkanal” på konferenser och möten. Vilket var synd, för om det är något folk gör här under seminarierna så är det twittrar. Varje seminarie har den aktuella hashtaggen utskriven på pulpeten, så att ingen missar:

Hashtaggen för Google in China seminariet

Hur backkanalen kan påverka verkligheten runt omkring blev också tydligt när vi satt under Location-seminariet och jag plötsligt började se i #sxsw-flödet att Conference Center höll på att evakueras pga brand… Vi hörde inget, men jag visade Ulf Reneland, som också är med här, och vi funderade på om vi skulle gå själva. Flödet fylldes mer och mer av beskrivningar om hur tomt det var och att alla stod ute på gräsmattan… Inget hördes dock uppe hos oss i Ballroom B. Men sen började fler skruva på sig i lokalen och till slut sa en kvinna ”Jag är ledsen att avbryta er, men det twittras om ett brandalarm och de evakuerar, borde vi gå?”. Men ungefär samtidigt kom en vakt upp och det visade sig vara falsklarm. Men det var ändå intressant att det var Twitter som gjorde oss alla uppmärksamma på att det kanske brann i lokalen…

Föreläsningen om Google i Kina var intressant, men mer redovisande. Den gav åtminstone mig en bild av hur man ser på Internet i Kina, både ur ett myndighetsperspektiv, men också som användare. Föreläsaren var väl kritisk och sa att ”More chinese enjoy the net they have, than thinking of the net they should have” och menade att internet i Kina är mer en ”entertainment superhighway” än en ”information superhighway”. Bakgrunden till hela seminariet var såklart Googles tillkännagivande tidigare i år att de tänker lämna Kina om de måste fortsätta censurera sina tjänster.

Sista föreläsningen jag hann med var med bland annat med-grundaren av Foursquare. De var tre grabbiga och rejält självsäkra killar i panelen, jag tyckte de svarade dåligt på frågan varför man ska fortsätta att dela ut sin position till sina vänner, förutom för att få ytterligare en badge.  De pratade mycket om att de många location-tjänster som finns nu, Gowalla, Foursquare, BriteKite, Lifestream och whatnot måste samarbeta och dela data för att överleva och det blev också en intressant copyrightdiskussion om vem som äger rätten till en location: Kan en av tjänsterna hävda att de äger ”Austin Conference Center” som plats? Det hade förmodligen kunnat bli ett eget seminarium…

Annonser

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: