Fredrik Federley (C) tror på en smutsig valrörelse i sociala medier

Fredrik Federley kommenterar på på sin blogg en SVD-artikel om hur valrörelsen kan tänkas påverkas av social medier. Han lyfter fram några punkter om hur partiernas anhängare kan tänkas agera. Rätt intressant, särskilt om man är journalist. Några exempel:

1. Kommentarer
Se till att ha hungriga personer som har tid att sitta och kommentera allt i evig tid. Ingen nyhetsartikel borde vara för liten för den som vill sätta bilden av ”folkets” åsikt. Fler och fler nyheter tillåter på nätet kommentarer efter. Fyll kommentarsfälten med beröm av de egna och spy galla över motståndarna.

Särskilt intressant är att fullkomligt lusa ner meningsmotståndarnas bloggar och i kommentarrna efter nyheter om meningsmotståndarna.

2. Chatta
När det är en chat kring ett ämne så placera ”rätt frågor” ur ditt perspektiv. En minister som kommer ifrån en chat kring dennes förslag och känner sig demoraliserad för det otroliga (organiserade?) motståndet från ”folket” är en vinst för motståndaren.

(…)
4. Twitter-konton
Registrera flera twitterkonton för att driva trafiken i önskad riktning. Många kommentarer åt samma håll skapar en bild av ”att alla tycker att minister xx eller parti y är galna och har fel”

(…)

8. När det stormar, lägg i en högre växel
Stormar det kring en meningsmotståndare kommer det att läggas i en högre växel. Elda på upprörda känslor i bloggar, insändare, chattrum, på twitter mm. I virrvarret av upprörda känslor och indignation kommer folk lätta på krav om sanningsenlighet mm och ryktesspridning får idealisk jordmån.

Läs resten på hans blogg. Det kan bli livat i kommentarsfälten när valet närmar sig…

Annonser

One Response to Fredrik Federley (C) tror på en smutsig valrörelse i sociala medier

  1. Helena Gillinger skriver:

    Ja, det blir säkert jätteintressant bland bloggar och twittrar under valrörelsen. Och i mediastockholm. Men jag tror att valet har något mer med människors vardag och liv att göra – ett riksdagsval är inte en tävlig i tyckande (inte utanför stockholms mediavärld),visst har media ett enormt inflytande – men ännu så länge tror jag att sociala medier når så långt/har sådan betydelse att det påverkar ett riksdagsval. Valet handlar för en överväldigande majoritet om jobb, skola och omsorg…människors
    livsvillkor- det tror jag att alla centerpartister utanför Stureplan också håller med om…Alltså, det jag undrar är om dessa sociala medier verkligen har någon reell betydelse när det kommer till t.ex ett riksdagsval….(bästa hälsningar släkting Helena)

%d bloggare gillar detta: