Nätmobbning

Hur är det här inte nätmobbning? (valda citat ur ett helt blogginlägg. EDIT: AB har plockat bort det. Så nu får man läsa här istället.):

Mitt problem är Jonas Karlsson. Han har ockuperat mitt vardagsrum i snart två veckor och nu har jag samlat ihop till en replik.

På rasterna i mellanstadiet hoppade han hopprep med tjejerna medan grabbarna spelade boll.

I högstadiet köpte han en cykel med bockstyre samtidigt som klasskompisarna skaffade moped.

Jonas gick ut med 4,8 i gymnasiet och var klart störd över detta, men tvåan i gympa var orubblig.

Efter ett par trevande försök med det motsatta könet gifte han sig vid 27 års ålder och blev av med oskulden på smekmånaden, en fjällvandring i Norge.

Hans stora fritidsintressen är att binda flugor till sitt flugfiske

  • Kvinnoförakt (”hoppar hopprep med tjejerna”) – check
  • Förakt för avvikande (cykel istället för tuff moped som riktiga killar har) –check
  • Kunskapsförakt (4,8 herrejösses) – check
  • Nördförakt (töntig hobby – flugfiske) –check

Och avslutningsvis alla mobbares främsta signum (ur kommentarsfältet):

Kom igen, jag skojar ju.

  • Skuldbeläggande av dem som tar åt sig (å egen eller andras vägnar) –check

Och, kan man tillägga, skrivet ur en maktposition(på redaktionell plats på en av Sveriges största kvällstidningar) – check.

2 Responses to Nätmobbning

  1. Johanna skriver:

    herregud, det där hade jag missat! hade jag missat den gigantiska debatten efter blogginlägget eller uteblev den?

