Många som gnäller på SJ och SL just nu…

Jag ser det snöar, jag ser det snöar

…eller ”klagar” om man vill välja något mindre värdeladdat. Vanligaste frågan i år, som alla år ”Hur kunde de överraskas?”, ”Snö kommer ju varje år? Och så blir folk sura över att SJ (och SL i Stockholm) inte förberett sig bättre.

Det är såklart så att vare sig SL eller SJ överraskas varje år av att det blir snö och kallt. Det har räknat på det och håller den beredskap som är ekonomiskt gångbar. Det är klart att det skulle gå att bygga ett transportsystem som är helt okänsligt för snö och kyla.  Men det skulle kosta. Man kan till exempel värma rälsen med el (något som redan görs för växlarna), på samma sätt som man gör med nedgrävda vattenledningar. Är man mer ambitiös kunde man också bygga spåren i kompositmaterial som inte är lika känsligt för kyla som stål. Eller lägga all räls i tunnel. Eller använda maglevtåg.

Är man mer traditionell skulle man kunna anställa kadrer av säsongsarbetare som har dygnetruntberedskap från, säg, november till april, redo med skyfflar och borstar. Problemet är inte lösningarna, problemet är kostnaderna.

Om 4 av 5 vintrar inte är snörika, och om det handlar om risk för ett par dagar per år med allvarliga störningar så är kostnaden  inte motiverad. Folk skulle bli mycket mer förbannade över att betala 200 spänn per SL-resa hela året, istället för 30 spänn som det är nu, för att slippa komma några timmar sent ett par dagar om året.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Annonser

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: