Internet 2010

Facebook populärare än mat sedan 2007

När tidningen Internetworld hade sin tävling om Topp -100 webbsidor i vintras skrev jag att det kändes väldigt otidsenligt. En generell webbtävling 2009 där Spotify inte kunde vinna eftersom de inte har en ”hemsida” kändes väldigt otidsenlig.

Jag har sedan dess försökt sätta fingret på förändringen. Då skrev jag att jag tycker att nätet 2009 är så mycket mer än hemsidor. Men det kändes inte som hela sanningen. Nu tror jag att jag ringat in vad det är; det som sker är att hemsidans funktion förändras. tidigare var hemsidor internet, nu är de bara en av många delar. Och den förändringen är monumental.

Hemsidans funktion har varit att presentera ett material. Med sidhuvud, val av typsnitt, layout och innehållstruktur så presenterade man ett paket. Hade man flera sidor, handlade det om en sajt istället, med en förstasida där man hälsade hej och välkommen. Majoriteten av besökarna börjar läsa på första sidan och fortsatte sedan därifrån. Det hela fungerade som vilken tidning som helst.

Så är det inte längre. Färre och färre kommer till sajter och enstaka sidor via en förstasida. Under några år nu har det varit sökmotorerna som varit ingång till internetmaterial: Man har googlat och hittat något helt enkelt.

Nu håller även det på att förändras. Fler och fler publicerar sig i flöden: Vanligast är på Facebook, men Twitter ligger väl som god tvåa. Bägge premierar korta inlägg, vilket innebär att om man vill säga något längre så får man posta en länk. Länkarna leder sedan någonstans – till traditionella hemsidor och sajter där man kan skriva längre. Flöden har också den fördel att det är enkelt att presentera i mobiltelefoner. Det är därför det finns hundratals Twitter- och Facebookappar. Mobiltelefoner funkar helt enkelt bra med flöden (och till exempel positioneringstjänster som Foursquare skulle tappa mycket av sin attraktionskraft utan ett Facebook att sprida checkinsen i)

Allteftersom vänjer sig folk vid att följa flöden (den egna Facebooksidan är ju egentligen ett flöde av andras poster) och slutar gå direkt till ”hemsidor”. Vilket innebär att hemsidor som färdigt ”paket” börjar bli ointressanta. Fokus hamnar istället på de enstaka beståndsdelarna, artikeln, blogginlägget, videoklippet. Det hela kokar ner till det delbara. Går det att dela ut? Då är det intressant. Det spelar ingen roll hur sajten eller sidan ser ut, det viktiga är om det går att sprida ut i mina flöden.

Sajterna reduceras, eller omformas, till värdplatser för material, till hostingsajter – ett ställe där man lagrar innehåll för att sedan presentera det någon annanstans (eller låta någon annan göra det). Det viktiga blir inte längre att ha en snygg sajt med prydlig navigation, utan att se till att det material man vill nå ut med är just delbart.

Delbart och flöden. Tillsammans tror jag det är webben det närmaste åren. En tjänst har kombinerat bägge vilket förmodligen är ett genidrag, Facebook. Som jag tror bara har nått början av sin utveckling (Google däremot står fortfarande och stampar. Buzz eller inte.).

Annonser

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: