Twitter=Stödord FTW!

Kommer ni ihåg i skolan, att lärarna alltid sa att man skulle skriva ”stödord”? Tror jag hörde ordet ”stödord” regelbundet från 7:an till 9:an, sen försvann det. Stödord skulle man använda när man skulle hålla föredrag, för att slippa titta ner hela tiden och läsa innantill.”Stödord” var också något man skulle använda när man antecknade under lektionerna. Vi hade till och med en NO-lärare som ibland lät oss använda våra anteckningar på skriftliga förhör – bara för att uppmuntra oss att skriva stödord under lektionerna.

Nu är de tillbaks, stödorden. Twitter är utan tvekan världens bästa stödordapplikation. Jag twittrar under nästan alla offentliga möten jag är på. Jag har min telefon framför mig och efter varje anförande, så twittrar jag ut vad som sas. Från början handlade det om att se till att andra som följer mitt twitterflöde skulle få del av vad jag såg och hörde. Men jag upptäckte snart att jag kunde använda det själv när jag åter satt bakom min kontorsstol och skulle försöka sammanfatta vad mötet/konferensen/föreläsningen handlat om.  Plötsligt blir det glasklart vad det var de menade hela tiden i skolan med allt tjatet om ”stödord”. Twitter=stödord. Jag skrev i princip hela mitt EBU-inlägg utifrån det jag twittrade på plats. Its the shit. Några korta rader om centrala punkter gör att man snabbt får ihop exakt vad som hände och twitters begränsning på 140 tecken gör att man alltid skriver sammanfattande redan från början.

Wunderbar.

Kommentarer inaktiverade.

