Varför har politiker Facebooksidor?

Appropå att Mona Sahlin och hennes stab inte tycks ha järnkoll på vad som händer på den egna Facebook Fansidan (det tog ju ändå två dagar innan nidbilderna plockades bort), så kollade jag lite på de postningarna som ”Mona Sahlin” (dvs hennes stab) faktiskt gjort.  Så här ser aktiviteten ut:

den 22 januari kl. 11:59
den 29 december 2009 kl. 15:53

Två inlägg på en månad. Inlägget dessförinnan (två månader tidigare i oktober) är en riktig stänkare:

Jösses. Socialdemokraternas domänadress. Det är inte ens en speciell artikel. Jag undrar om Sahlins sociala-medier strateg ägnade hela förmiddagen åt att formulera sig? Eller vänta, inlägget innan är från juni precis innan valet:
Så efter fyra månader kände någon alltså att det var dags att väcka liv i den gamla Facebooksidan. Och slog till med en URL. Fest. 
Inför valet drogs det många paralleller till Barack Obamas nyttjande av internet och sociala medier för att vinna presidentvalet. Nu skulle svenska politiker i allmänhet och socialdemokraterna i synnerhet göra samma sak. 
Men, ni politiker som twittrar och Facebookar, det kallas ”sociala medier” av en anledning. Ni hittar ju uppenbarligen till er egen hemsida, använd den för egen-reklam.
Tittar man igenom Sahlins Facebooksida så är samtliga (mycket få) inlägg envägskommunicerande. ”Mona Sahlin”, alltså en representant för själva fansidan, har inte gjort en enda svarspost till de kommentarer som ändå kommit in till alla reklamposter. På ett och ett halvt år!
Maud Olofsson är inte mycket bättre (men den sidan har i varje fall några kul backstage mobilbilder), Reinfeldts nystartade sida tror jag inte riktigt är officiell. Gudrun Schyman må vara envägskommuncierande hon också, men hon är åtminstone lite personlig i sina poster, samma sak med Göran Hägglund. Men det är märkligt att ingen av dem faktiskt kommunicerar med sina fans. Tittar man under respektive ”Fans”-knapp så ställs det ju ändå rejält med frågor. 

Jag undrar om de ens ställt sig frågan varför de har en Facebooksida? De har ju en hel domän att posta Sahlins resschema på . Svaret är såklart, för att väljarna är på Facebook. Men väljarna är på Facebook av en anledning, de vill kommunicera med varandra.

Jag är övertygad om att slentrianmässig närvaro på olika nätplatser där man egentligen inte bryr sig så mycket om vad folk faktiskt gillar med dem, är direkt kontraproduktiv. Jag tror de förlorar väljare med den strategin. Det hade varit bättre att inte ha någon sida överhuvudtaget.
Annonser

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: