EBU-möte med Facebook – Krig om surfarnas login

För två veckor sedan var jag i Geneve på ett möte arrangerat av EBU, European Broadcasting Union.  Mötet hette ”….meets Facebook”. Facebook var på plats och syftet var väl att ge en bild av vad Facebook är.

Det var både inspirerande och lite nerslående. Jag hade nog trott att jag skulle få höra något nytt för 2010. Facebook har ju under 2009 genomgått närmast det man i spelvärlden kallar en ”Total Conversion”, från den Yearbook-sajt man startade med, till en sajt som fullt omfamnar realtidswebben och det fina med ”flöden”.
Men egentligen sades inget nytt. Facebooks representanter Andreas van de Castel och Laura Gonzáles-Estéfani Ramiro fokuserade på redan befintliga Facebook Connect, vilket kanske ger en hint om vilken del av Facebook som kommer få utvecklingsresurser närmaste året. Facebook Connect är i korthet ett sätt att knyta ihop andra sajter med Facebook. I sin enklaste form handlar det om att bara lägga in en länk till Facebook på sin hemsida (titta här för exempel). I sin mest avancerade form handlar det om att integrera hela Facebook i den egna sidan.

När jag frågade Facebooks representant Andreas van de Castel om det fanns något bra exempel man kunde titta på, rekommenderade han Huffington Post, som är en seriös online-tidning med ett namn som får åtminstone mig att tänka på Grönköpings Veckoblad. Enligt van de Castel är Huffington Post en av de sajter som Facebook använder för att testa nya funktioner, vilket var en nyhet för mig. Man bör alltså hålla ett öga på Huffington Post om man vill veta vad Facebook har för sig…



Ovan Huffington Posts sidhuvud med den blåa Facebook Connect-knappen till vänster

Det är intressant att Facebook tycks så fokuserade på just Facebook Connect – jag undrar om inte 2010 på allvar blir starten på kriget om användarnas login. Det finns flera tjänster förutom Facebook som gärna vill att man använder deras tjänst för att logga in på sajter på nätet – Google Friend Connect, Sign in with Twitter och OpenID för att nämna några. Ett exempel på användningsområden är kommentarstjänster:

Användarna loggar alltså in med något av sina befintliga konton för att skriva sin kommentar. Poängen är att sajtägarna slipper bygga egna lösningar, användarna slipper ännu ett password att komma ihåg och Facebook, Twitter och alla de andra, får nya användare och trafik till sin sajt. Alla lyckliga. Men en sajt får inte plats med så mycket mer än fyra-fem tjänster och alla vill såklart ha sin plats i ramljuset. I ljuset av det är det kanske inte så konstigt att Facebook väljer just Connect att pusha för.
Annonser

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: