200,000 svenskar lurade.


Idag var det 200,000+ svenskar som blev lurade på Facebook. De hade gått med i en grupp som hette ”2kr per medlem till jordbävningsoffren i Haiti” och idag ändrades den till en grupp som propagerar (på skoj) för nekrofili. Jag tror samtliga är smarta människor. Men när allt som krävs av en är ett ”klick” så blir kostnaden för att visa sitt engagemang så liten att folk inte funderar en minut extra. För erbjudandet är ju lite märkligt – hur skulle 2 kronor kunna skänkas till Haiti? Det måste ju vara någon som står för de där 2 kronor? En kedjebrevsvarning är också att man först uppmanas att bjuda in alla sina vänner.

En blogg på nätet, jag hittar den inte nu (EDIT: Här.), frågade ”Men vad förlorar jag på att gå med? Det kostar ju inget.” Hon svarar själv ”Du förlorar trovärdighet och du bidrar till att urholka värdet av din signatur och ditt engagemang”.

Kanske är det för enkelt på Facebook att bli ”fans” och supporter av olika mer eller mindre goda ändamål. Så enkelt att värdet av engagemanget egentligen inte är särskilt stort.

Förr, när man skulle stödja en sak, eller organisation, var man tvungen att faktiskt göra saker. Gå i demonstrationståg, skriva och dela ut pamfletter eller åtminstone skriva ett riktigt brev, med frimärke och allt.

Kanske skulle Facebook göra det krångligare att bli fan eller gå med i seriöst menade grupper. För att göra det mer meningsfullt. Eller skapa en ny sorts sida för petitionsliknande aktiviteter, som det här är, som inte går att ändra namn och beskrivning på i efterhand? Vad tycker ni?

Läs mer på IDG.se och hos Vemihelvete (som redan igår förutspådde namnändringen på gruppen).

Ett annat tips är att kolla på Flashback.info. Där brukar sånthär dyka upp rätt fort:

https://www.flashback.info/showthread.php?t=1078733

Samma dag avslöjar Aftonbladet och IDG att folk gärna lämnar ut sina lösenord mot choklad:

23 av 34 gav välvilligt bort sitt mest använda lösenord, alltså cirka 67 procent.

De värderar med andra ord sin säkerhet rätt lågt. Skulle de lämna ut sin nyckel till vem som helst? Förmodligen inte och förmodligen eftersom de inte vill att vem som helst ska kunna kliva in och förse sig med familjesilvret.

Men nätet är inte så viktigt och vi är uppenbarligen slarvigare online än offline. Internetmognaden ökar, men än tycker vi inte det är lika viktigt som ”verkligheten”.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Annonser

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: