Mark Zuckerberg [Facebook] tycker inte sekretess är så viktigt längre

I en intervju med Techcrunchs grundare Michael Arrington säger Facebooks grundare Mark Zuckerman att det där med sekretess inte är så viktigt längre:

And then in the last 5 or 6 years, blogging has taken off in a huge way and all these different services that have people sharing all this information. People have really gotten comfortable not only sharing more information and different kinds, but more openly and with more people.

Att utgå från att eftersom folk bloggar och twittrar (”all these different services”) så behövs inga möjligheter till sekretess på Facebook är som att säga att eftersom folk skriver vykort så behövs ingen posthemlighet. Det är rent nonsens.

Se intervjun här (mellan 3.00 och 4.oo):

http://www.ustream.tv/recorded/3848950 (WordPress.com tillåter av någon anledning inte inbäddning av Ustream-filmer…)

Jag tror att skälet till den rätt radikala förändringen handlar om att Facebook vill kunna erbjuda annonsörer bättre kundunderlag. Ju hemligare Facebookanvändarna är, desto svårare att skapa effektiv annonsering. Och att det här med att folk bloggar så friskt, är en bekväm ursäkt för något som är ett rent affärsbeslut.

Tillsammans med uttalandet från Googles VD, Eric Schmidt ”If you have something that you don’t want anyone to know, maybe you shouldn’t be doing it in the first place.” ser det mörkt ut för privatlivet. (Video här)

Läs mer hos Readwriteweb.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

2 Responses to Mark Zuckerberg [Facebook] tycker inte sekretess är så viktigt längre

  1. Magnus skriver:

    jag gillar att kommentera utan att läsa på ordentligt… menade han inte folk blivit trygga med att dela med sig av privatlivet på nätet, precis som vi delat den informationen tidigare med "offline" företag? Ex. jag har valt att använda comhem och till dem berättar jag utan att tänka mig för namn, personnummer, bostad, sambo, samt att de får en lista på alla jag har ringt… så jag tror Mark menar att vi nu vågar ge ut den informationen till nättjänster som vi ingår ett "samarbete med"

  2. Christian skriver:

    Absolut och det har han en stark poäng i. Skepsisen mot internet har minskat, mognaden ökat och folk har börjat förstå varför det är så kul att dela med sig av vad som händer i livet. Men det måste vara användarens privilegium att själv bestämma. Om man så vill, jag vill själv välja om jag ska skriva ett vykort eller ett brev. På Twitter tex är det enkelt. Vill jag kan jag låsa hela mitt flöde till bara dem jag godkänner. Det går inte på Facebook.Facebooks nya inställningar gör det hart när omöjligt att dölja vänlistan och att dölja vilka sidor man är "fan" på. Det är inte världens steg framåt.Det går heller vad jag förstår inte att förhindra att information delas via API:et, dvs via appar.http://www.eff.org/deeplinks/2009/12/facebooks-new-privacy-changes-good-bad-and-ugly

