2010: Fixa era tjänster för i helvete!

Snart är det 2010. Inga flygande raketbilar i sikte, men kanske kan man hoppas på att några av senaste årens nätstjärnor fixar sina tjänster, gärna under januari:

Spotify: Fixa så jag kan dela playlists med mina vänner. Fixa en rekommenderafunktion. Fixa en betygsfunktion. Fixa så jag kan se vad mina vänner lyssnar på. Fixa ett genresystem för playlists. Fixa så man kan göra playlists tillsammans i realtid. Och framförallt, sno Amazons relations-hit och gör en ”De som lyssnat på den här låten, lyssnar också på…”. Som det är nu måste man ju veta exakt vilken låt man vill lyssna på vilket är värdelöst och innebär att man bara lyssnar på sånt man redan känner till.

Google: Städa bland era tjänster. Jag förstår inte att det ska vara så svårt att bygga tjänster som faktiskt hänger ihop. Det tog er fjorton år, minst, att ta bort ”Beta”-stämpeln, det är dags att raska på lite nu. Ni är inte längre ett litet charmigt startauppföretag, 2010 är ni Microsoft. Användarna gillar inte när Det Stora Företaget är slött och lägger sig likt en våt filt över allt nyskapande.

Ta tag i Google Bookmarks. Om något ska läggas online så är det bokmärken/favoriter, så att man alltid har med sig dem. Google Bookmarks löser det och gör att jag alltid har samma bokmärke oavsett om jag sitter hemma eller på jobbet. Men varför använder inte ens Googles egen webbläsare Chrome Google Bookmarks? Varför har inte ens Googles egna mobiltelefonoperativ Android, inbyggt stöd för Google Bookmarks?

Visa oss varför Google Wave är bra, eller lägg ner det. Eller skit it förresten. Ingen bryr sig ändå.

Twitter: Jag är numera övertygad om att Twitter är IRC för -10 talet. Fullt av finesser, men lite för tekniskt för att locka de stora skarorna. Våren 2009 snodde Facebook alla de bra grejorna med Twitter och fixade ett vettigt gränssnitt. Ska Twitter ha en chans i Sverige måste de sno tillbaks.

Facebook: 2009 var Facebook på väg att dö ut, men reste sig på 9, snodde det bästa från Twitter och nästan magiskt drogs alla tillbaks igen. Nu slipper man gå in på varandras sidor och ingen jävel håller på och pokar. Facebook gör nästan allt rätt, de är snabba både med att utveckla sidan och fixa fel, men de är sämre på att sprida sig på resten av nätet. Det finns inte så många sätt att integrera Facebookmaterial på andra sidor och det går inte att göra backup på material särskilt lätt. Det går fortfarande inte att byta ägare och namn på Fanpages, inlägg har en förmåga att försvinna utan spår och det finns ingen motsvarighet till Twitters retweet. Och jag tycker fortfarande inte att indelningen i ”Nyheter” och ”Händelser i realtid” fungerar.

Fixa också en vettig Androidapplikation. Googles är värdelös, den kan till exempel inte posta till Fanpages, som Iphoneappen kan. Inte heller går det att öppna postade länkar i webbläsare.

Där har ni, sätt fart.

Kommentarer inaktiverade.

