Twitterbackupförsöken fortsätter

Jag har fortsatt testa backuplösning för Twitter och koncentrerar mig nu på Tweetbackup. Ett av skälen är att det är en av få sajter som inte tvingar av mig mitt användarnamn och lösenord till Twitter. Ett annat skäl är att den gör det möjligt att spara hashtagsflöden. I mitt fall vill jag få en backup på #mh09, alltså det flöde som användes under Musikhjälpen. Ytterligare ett skäl är att de kommenterade här och jag tycker om tjänster som är lite alerta och interagerar med sina användare.

Så just nu sitter jag alltså och försöker spara #mh09. Det går rätt bra, jag får flödet i html-format, vilket gör det överskådligt. Men tyvärr verkar det inte ta med alla tweets, vilket verkar gälla de flesta backuplösningar. Jag vet inte varför, men när jag jämför min backup med en sökning på Twittersearch eller på vår Twingly Live Channel så saknas poster i min sparade html-fil.

En annan nackdel just nu är att sajten av någon anledning kräver att jag loggar in på nytt. Jag minns mitt Twitterkonto, men tydligen skapade jag ett konto på själva sajten också och jag kommer som vanligt inte ihåg lösenordet. En tjänst värd sitt namn har ju en återställningsfunktion och det har Tweetbackup också. Tyvärr fungerar den inte, jag får bara ett mail där det står:

Thank you for using Tweetbackup!

Don’t forget to follow us on Twitter, or else, your account at TweetBackup.com will be deleted: http://twitter.com/tweetbackup

Psst! Why not write about TweetBackup.com on your blog or Twitter??

Och det hjälper ju mig inte (men jag lyder blint och bloggar härmed). Jag hade heller inte uppfattat att sajten kräver att jag följer den på Twitter.

Jag har inga problem med att följa sajten på twitter, men jag undrar om det verkligen är en bra metod? Jag är inte säker på om det verkligen är bra att tvinga folk att följa en. Visst, man får många followers, men eftersom folk är dit-tvingade kommer alla tweets uppfattas som spam. Å andra sidan lär det inte vara något problem – senaste inlägget är från i november och kontot har bara totalt 19 inlägg…

Kommentarer inaktiverade.

