Jag känner mig så omodern.

Idag skulle jag åka buss 71 till Nacka för att få nytt pass. Jag hade ingen aning om var jag skulle kliva av. Förra gången jag åkte kollektivt till främmande mål (vilket måste ha varit länge sen) frågade jag föraren ”kan du säga till när jag ska plinga”. Det gjorde jag idag också. Busschaffören, 60+ med hörapparat tittar trött på mig och pekar på skylten som hänger i taket i mittgången.

Såklart. Nuförtiden har de ”färdvisare” som säger till vad nästa hållplats heter. Hatthyllan är visst borta också. Jag får vara glad att jag sa ”plinga” och inte ”dra”.

När jag satt mig ner insåg jag också att jag hade med mig en alldeles fungerande GPS i telefonen, vilket gjorde att jag kunde SE när jag närmade mig rätt hållplats. Inte nog med det, det gick också att snabbt ställa in ett larm som hojtade när jag var inom 200 meters radio av hållplatsen. Man behöver alltså inte längre besvära föraren med att hojta ut när man ska av.

Så efter ett snabbt återvändande från cirka 1974 kom jag fram till Nacka och polismyndigheten där. Jag tog en kölapp och när det var min tur gick jag fram till luckan. Jag visade legitimation. Jag var också påläst och visste att jag skulle få ta fingeravtryck.

Men man går inte in i ett litet rum och sätter sig på en stol längre! Herrejösses, kvinnan i luckan sa bara:

– Vänd dig till till vänster.

och hepp, när ja tittade till vänster var där tydligen en kamera. Förvånat insåg jag att väggen bakom mig inte var en vägg, utan den vita bakgrunden. Inget rum, ingen synlig kamera. Inte fick jag ta fingeravtryck heller. Eller jo, man fick hålla pekfingrarna på en röd platta. Jag som trodde jag skulle få trycka fingrarna mot en stämpeldyna, sådär där en polis håller i fingret och liksom rullar det över dynan. Icke. Allt är digitalt nuförtiden. Jag stod där fortfarande med kölappen i handen och allt var klart. Jag fick se passet direkt på skärmen. Det enda som är sig likt från förr om åren när jag skaffade pass är att jag ser ut som en brottsling på fotot.

Kommentarer inaktiverade.

