Hur gör man backup på allt man twittrat?

För ett tag sedan försökte jag svara på hur länge tweets är sökbara. Det visade sig vara kortare än jag trodde, med blott max en och en halv veckas sökbarhet är tweets verkligen en realtidsupplevelse:

We also restrict the size of the search index by placing a date limit on the updates we allow you to search. This limit is currently around 1.5 weeks but is dynamic and subject to shrink as the number of tweets per day continues to grow.

Men hur länge sparas ens egna tweets? Ingen tycks veta, men flera bloggare har skrivit om försvunna tweets. Läge för backup alltså. Readwriteweb.com tar upp två olika typer av backup: en som gör att man kan spara andras tweets (via tex sökningar) och sedan den självklara, hur man gör backup på sitt eget konto.

Jag testar just nu Tweetake för mitt personliga twitterkonto. Det är begränsat, men inte särskilt mycket:

Sadly, because of the way Tweetake works and the limits imposed by Twitter, we can’t always give you all your Twitter data. The good news is that the limits have recently been raised because Twitter likes the application enough to “whitelist” it.

These are our current limits on the different types of record you can back up in one go:

  • Up to 10,000 followers’ tweets
  • Up to 1,000 favorites (currently limited to 200 by Twitter, sorry)
  • Up to 10,000 friends’ tweets
  • Up to 3,200 tweets
  • Up to 1,000 direct messages

Det räcker för mig. Resultatet blir en csv-fil. Nackdelen skulle vara att man måste uppge sitt Twitterlogin för en externsida. Och att jag just nu inte riktigt vet vad jag ska göra med csv-filen… Kan bero på att jag inte har Excel, det ska tydligen kunna läsa filen. Open Office gör det, men inte särskilt bra.

Ett alternativ är Tweetbackup. Den använder Oauth, vilket betyder att man inte ger passwordet till sidan, utan att man auktoriserar sidan via sitt eget Twitterkonto. Där kan man få backupen som rss-flöde, som text eller som HTML-sida, men man är begränsat till egna tweets (alltså vad det verkar inga DM). Den tycks inte se hela mitt flöde, av mina 829 tweets rapporterar den bara 459. Märkligt nog finns första tweeten med från i januari, så jag är osäker på om den rapporterar fel, eller om de 829 som twitter redovisar innehåller annat. Någon som vet? För en dollar i månaden arkiverar den också utwittrade bilder.

Ett tredje exempel är Twitterbackup, som är ett nerladdningsbart javaprogram. Det gör enminuterspauser med jämna mellanrum, enligt dem en begränsning från Twitter, vilket gör att det kan ta ett tag. Resultatet blir en XML-fil. Inte heller här verkar den ta något annat än det egna flödet.

Inget av dem är helt självklart att använda, vilket är lite synd. Ytterligare en sida om Twitterbackup finns här.

4 Responses to Hur gör man backup på allt man twittrat?

  1. Jonas skriver:

    Hej Christian! Tråkigt att http://TweetBackup.com inte tog backup på alla dina inlägg. Detta är en känd bugg som vi jobbar på för att försöka lösa.Vidare så kommer beta-versionen av TweetBackup att stödja backup av DM inom en rimlig framtid.

  2. Christian skriver:

    Ja, det var lite märkligt, för i backupfilen såg det ut som om det mesta var med. Nu jämförde jag inte tweets för tweets direkt.Najs annars med Oauth – betydligt bättre än att tvingas skriva in loginuppgifter direkt i sidan./C

  3. Jonas skriver:

    Har nu uppdaterat ditt TweetBackup-konto så alla tweets skall ligga där!

  4. Christian skriver:

    Ja jäklar, nu stämmer det! Tackar!

