Grupper utan admin kapas på Facebook

Jag fick följande länk i ett (re) tweet från Mymlan:

Min kära fru upptäckte just att jag var medlem i en Facebook-grupp med namnet “Vi behöver hjälp mot svenskfientligheten” – en grupp av Sverigedemokraterna för Salem-demonstrationerna. Hon blev förvånad, och det blev jag med: inte har jag gått med i den gruppen?

(…)

Slutsats: jag och andra har på något sätt kidnappats in i gruppen.

Sky News skrev om det här i början av månaden. Då var det en grupp som kallar sig ”Control your info” som tog över hundratals grupper för att visa på en miss i hur Facebook hanterar adminrättigheter för grupper. Det handlar om att grupper på Facebook som överges och därmed saknar admin, kan tas över av vem som helst:

They found if the administrator of a Facebook group leaves, any user can appoint themselves as a replacement.

Hundreds of groups have been affected, all receiving the same warning: ”Hello, we hereby announce that we have officially hijacked your Facebook group

Det var aktuellt i svenska media för ett tag sedan också, då en grupp mot övergrepp på barn kapades och gjordes om till en pedofilisida.

Tills dess att Facebook fixar det här är det alltså en bra idé att kolla igenom vilka grupper man tillhör…

EDIT: Enligt MacDanne så är det redan fixat:

Facebook har nu spärrat möjligheten att ta över grupper. Om en grupp blir utan administratör, så kan ingen längre ta över gruppen. Det gick tills för några dagar sedan, så denna spärr är ganska ny.

Läs även andra bloggares åsikter om


Kommentarer inaktiverade.

