Snälla Google, städa bland tjänsterna!

Jag har en mobiltelefon med Android som operativsystem. Alltså Googles egna mobiloperativ. Det betyder att min telefonbok är samma som min kontaktlista på Gmail. Jättebra eftersom det innebär att jag kan lägga till och ta bort nummer vid datorn, istället för att sitta och knappa i mobilen, och jättebra eftersom jag kan köpa ny telefon utan att behöva kopiera över en massa kontaktuppgifter.

Men eftersom Google aldrig sätter ihop sina olika tjänster, utan mest klistrar ett ”Google” över, så är min telefonbok ett myller av märkliga poster. Det beror på att jag förutom Google i telefonen också använder Picasa för mina foton och testar Google Wave.

Picasa har en smart funktion för att känna igen ansikten. Det betyder till exempel att jag kan välja att visa alla bilder som min dotter är med i. Jättefint. Google är nästan Applebra på det sättet – de hittar finurliga funktioner som man gärna använder.

Google Wave å andra sidan är bara i testfasen än, men det är alltså en tjänst som ska ersätta chatt, mail, snabbmeddelanden och så vidare. Säkert jättebra.

Var för sig är dessa tre, telefonbok via Gmail, Picasa och Google wave jättebra. Men eftersom Google består av något så fint som en ”platt organisation”, så tycks ingen ha tänkt på vad som händer när någon använder dem allihop. Det betyder att jag nu i min telefonbok har nästan hela min dotters dagisklass (eftersom jag lagt till deras ansikten i Picasa). Jag kan inte ringa ”Noel”, 3,5 år, men hans namn finns med i min telefonlista. På samma sätt finns ”tweety-wave@appspot.com” med (det är alltså en Google Wave kontakt man använder för att twittra med).

Dessutom lägger telefonen själv till alla som ringer som inte redan är med i telefonboken. Detta leder till en gröt av helt ointressanta, ofta felaktiga, kontaktuppgifter, varav ett helt gäng är dubletter (till exempel klarar Google inte av att koppla ihop flera exakt likadana namn till en post, istället bidrar varje program, Picasa, Wave och Gmail, med varsin).

Effekten blir att jag nu funderar på att sluta använda både Picasa och Wave för att hålla telefonlistan ren. Allt detta för att Google inte vill ha chefer.

Läs även andra bloggares åsikter om

One Response to Snälla Google, städa bland tjänsterna!

  1. Anonymous skriver:

    vad jag letade efter, tack

