Kalla fakta väcker tidningarnas intresse för Truthersrörelsen

Trutherrörelsen föddes några år efter 9/11 händelsen 2001 och hade väl sin storhet någon gång kring 2006-2007. Nuförtiden är den i princip död, förutom några dödsrosslingar från Dylan Avery, skapare av internetfenomenet ”Loose Change”. Nu har Kalla Fakta på TV4 gjort en serie program om rörelsen, något som gör att övriga svenska medier tar upp det. Aftonbladet har hittat den vänsterpartistiske riksdagsledamoten som länge hävdat att 911 var ett ”inside job”. Hallå P3 gjorde ett program om det. Det lär säkert bli ett par artiklar till. Men i sak är inget nytt, trutherrörelsen (och då menar jag den aktiva delen som gör annat än bara skriver på internetnamnlistor)  minskar i storlek och splittras likt en sekt i nya små grupper som sinsemellan inte håller med varandra och samlar inte särskilt stora skaror på sina möten ens i New York och Washington. Liksom många andra liknande rörelser har trutherrörelsen inte erbjudit någon alternativ teori, annat än att ”det inte är som de säger att det är”.

Jag ägnade en del tid där runt 2005-2006 att debattera truthers och att läsa på, något som är internets fel (eftersom det är så lätt att klicka på ”reply” och jag alltid haft svårt att låta bli) och som ledde till att jag nu kan oproportionerligt mycket om byggnadskonstruktion, WTC och amerikanska militärens rutiner vid kapningar av civila flygplan (samma sak hände mig när jag läste om Nord Korea) Det är det som är så roligt med internet, man lär sig saker man aldrig skulle brytt sig om annars.

Jag kan ibland skrämmas av hur generellt låg kunskap om källkritikt granskande som finns. Många är de nötter som tror på vad som helst och som inte har ens grundläggande kunskap om hur man bedömer om en källa är att lita på. Jag har hittat två bra genomgångar av källkritik på nätet, boken ”Källkritik på Internet”, som finns nerladdningsbar i pdf-format. Den är skriven 2000 så den börjar bli lätt daterad. Och Skolverkets gamla ”Kolla källan”. Men jag önskar att det fanns mer.

One Response to Kalla fakta väcker tidningarnas intresse för Truthersrörelsen

  1. fairanuff skriver:

    Jeg tycker du prater skidt !Det er blot din type ,der stikker huvedet under noget og nægter at se virkeligheden i øjnene. Truthbevægelsen er da ingenstans død ,tværtom – og initiativet til Political Leaders for 911 truth , kom fra Yukihisa Fujita fra socialdemokratiet i Japan , som nyligen, fuldstændig har overtaget efter 65 år med USA kontroleret regering !Modstanden imod massemordet , der dræber et barn hver 10 minutter er stærkere for hver dag og 911 truthbevægelsen bliver accepteret overalt på facebook and in USA and England ,58 % – 69 % , believes that the US goverment atleast is covering up the fact , like i suspect You are trying with this downplaying the facts article of yours. Why

